Showing posts with label Articles. Show all posts
Showing posts with label Articles. Show all posts

Tips Mudah Untuk Mendapatkan Ketenangan Jiwa

on Thursday, October 17, 2013

Doa untuk menenangkan jiwa (Klik gambar untuk besarkan)


Ketahuilah bahawa, agama kita, ISLAM ada memberikan ubat dan penawar dalam merawat ketenangan. Berikut adalah perkara-perkara atau langkah yang boleh dilakukan untuk mendapat ketenangan jiwa.


1. Membaca dan mendengarkan al-Quran

Suatu ketika seseorang datang kepada Ibnu Mas’ud, salah seorang sahabat utama Rasulullah. Dia mengeluh:
“Wahai Ibnu Mas’ud, nasihatilah aku dan berilah ubat bagi jiwaku yang gelisah ini. Seharian hidupku penuh dengan perasaan tidak tenteram, jiwa gelisah dan fikiranku kusut. Makan tak enak, tidur pun tidak nyenyak.”
Ibnu Mas’ud menjawab: “Kalau penyakit itu yang menimpamu, maka bawalah hatimu mengunjungi tiga tempat.
Pertama, tempat orang membaca al-Quran. Engkau baca al-Quran atau engkau dengar baik-baik orang yang membacanya.
Kedua, engkau pergi ke majlis pengajian yang mengingatkan hatimu kepada Allah.
Ketiga, engkau cari waktu dan tempat yang sunyi. Di sana, engkau bertafakur mengabdikan diri kepada Allah. Nasihat sahabat Nabi itu segera dilaksanakan orang itu.
Apabila sampai di rumah, segera dia berwuduk kemudian diambilnya al-Quran dan dibacanya dengan penuh khusyuk. Selesai membaca, dia mendapati hatinya bertambah tenteram dan jiwanya tenang, fikirannya segar, hidupnya terasa baik kembali.
Padahal, dia baru melaksanakan satu daripada tiga nasihat yang disampaikan sahabat Rasulullah itu.

2. Menyayangi orang miskin

Rasulullah memerintahkan kepada Muslim yang punya kelebihan harta untuk memberikan perhatian kepada orang miskin.
Ternyata, sikap dermawan itu boleh mendatangkan ketenangan jiwa. Mengapa? Dalam sebuah hadis menjelaskan bahawa malaikat selalu mendoakan orang yang dermawan:
“Setiap pagi hari dua malaikat senantiasa mendampingi setiap orang. Salah satunya mengucapkan doa: Ya Allah! Berikanlah balasan kepada orang yang berinfak. Dan malaikat yang kedua pun berdoa: Ya Allah! Berikanlah kepada orang yang kikir itu kebinasaan.”
Daripada hadis berkenaan dapat disimpulkan bahawa orang yang dermawan itu akan memperoleh dua balasan.
Pertama, dia mendapat ganjaran atas apa yang diberikannya kepada orang lain.
Kedua, mendapatkan limpahan ketenangan jiwa dan belas kasihan daripada Allah.

3. Melihat orang yang di bawah, jangan lihat ke atas

Ketenangan jiwa akan diperoleh jika kita senantiasa bersyukur atas segala pemberian Allah meskipun tampak sedikit.
Rasa syukur itu akan muncul apabila kita senantiasa melihat orang yang keadaannya lebih rendah daripada kita, baik dalam hal kebendaan, kesihatan, rupa, pekerjaan dan pemikiran.
Betapa banyak di dunia ini orang yang kurang beruntung. Rasa syukur itu selain mendatangkan ketenangan jiwa, juga ganjaran daripada Allah.

4. Menjaga silaturahim

Manusia adalah makhluk yang perlu menjalinkan hubungan yang baik dengan manusia lain. Pelbagai keperluan hidup takkan mungkin boleh diraih tanpa adanya bantuan daripada orang lain.
Dalam hadis Rasulullah diperintahkan untuk tetap menjalin silaturahim sekalipun terhadap orang yang melakukan permusuhan kepada kita. Rasulullah bersabda bahawa silaturahim dapat memanjangkan umur dan mendatangkan rezeki.
Hubungan yang baik di dalam keluarga, mahupun dengan tetangga akan menciptakan ketenangan, kedamaian dan kemesraan. Hubungan yang baik itu juga akan meleraikan sifat dengki, buruk sangka, iri hati, besar diri dan sebagainya.

5. Banyak mengucapkan “La hawla wa la quwwata illa billah“

Sumber ketenangan jiwa yang hakiki bersumber daripada Allah. Oleh itu, hendaklah kita selalu menghadirkan Allah dalam segala keadaan, baik dalam keadaan senang ataupun susah.
Kuatnya hubungan kita dengan Allah akan membuatkan jiwa seseorang itu menjadi kuat, tidak mudah goyah. Apabila kita lalai mengingati Allah, maka ia membuka peluang bagi syaitan mempengaruhi fikiran kita.


6. Mengatakan yang haq (benar) sekalipun pahit

Hidup ini harus dijaga agar senantiasa berada di atas jalan kebenaran. Kebenaran harus diperjuangkan.
Pelanggaran terhadap kebenaran akan mendatangkan kegelisahan. Ketenangan jiwa akan tercapai apabila kita tidak melanggar nilai kebenaran.
Sebaliknya, pelanggaran terhadap kebenaran akan berpengaruh terhadap ketenangan jiwa. Lihat saja orang yang kerap melakukan maksiat dalam hidupnya, mereka akan berasa gelisah walaupun nampak senang dan ceria.


7. Tidak ambil peduli terhadap celaan orang lain asalkan yang kita lakukan benar kerana Allah

Salah satu faktor yang membuat jiwa seseorang tidak tenang adalah kerana selalu mengikuti penilaian orang terhadap dirinya.
Seorang akan memiliki pendirian kuat jika berpegang kepada prinsip yang datang daripada Allah.


8. Tidak meminta kepada orang lain

“Tangan di atas (memberi) lebih mulia dari tangan di bawah” adalah hadis Rasulullah yang merangsang setiap mukmin untuk hidup berdikari.
Tidak bergantung dan meminta-minta kepada orang lain kerana orang yang berdikari jiwanya akan kuat dan sikapnya lebih berani dalam menghadapi kehidupan.
Sebaliknya, orang yang selalu meminta-minta menggambarkan jiwa yang lemah.


9. Menjauhi hutang

Dalam sebuah hadis, Rasulullah dengan tegas mengatakan:
“Janganlah engkau jadikan dirimu ketakutan setelah merasai ketenangan!”
Sahabat bertanya: “Bagaimana boleh terjadi seperti itu!”
Sabdanya: “Kerana hutang.”
Begitulah kenyataannya. Orang yang berhutang akan senantiasa dihantui ketakutan kerana dia dikejar-kejar untuk segera membayarnya.
Inilah salah satu faktor yang membuat ramai orang mengalami tekanan jiwa. Rasulullah juga mengatakan:
“Hendaklah kamu jauhi hutang kerana hutang itu menjadi beban fikiran di malam hari dan rasa rendah diri di siang hari.”


10. Selalu berfikir positif

Mengapa seseorang mudah berasa tertekan? Salah satu faktornya kerana dia selalu dibayangi fikiran negatif, selalu mencela dan menyesali kekurangan diri.
Padahal, kita diberikan Allah pelbagai kelebihan. Ubahlah fikiran negatif itu menjadi positif. Ubahlah ungkapan keluh kesah yang membuat muka berkerut, badan lemas, ubahlah dengan ungkapan senang.
Bukankah di sebalik kesulitan dan kegagalan itu ada hikmah yang boleh jadi pengajaran?


Sumber Rujukan : Tulisan Ustaz Mohd Zawawi Yusoh


Saya harap artikel ini sikit sebanyak memberikan panduan kepada mereka-mereka yang bermasalah dalam mencari ketenangan jiwa dan kebahagiaan hidup, insyaAllah.

Tag : , , ,

Kehebatan Air Zamzam

on Saturday, May 11, 2013




Dalam penyelidikan ilmiah yang dilakukan di laboratorium Eropah, terbukti bahawa air zamzam memang lain dari yang lain. 

Kandungan airnya berbeza dengan telaga-telaga yang ada di sekitar Makah.

1. Kadar Kalsium dan garam Magnesiumnya lebih tinggi dibanding telaga lain, berkhasiat untuk menghilangkan rasa haus dan kesan penyembuhan.

2. Air Zam-zam juga mengandungi zat fluorida yang berkhasiat memusnahkan kuman-kuman yang terdapat dalam kandungan airnya.

3. Yang juga menakjubkan adalah tidak ada sedikit pun lumut di telaga ini. Air Zam-zam sentiasa bebas dari pencemaran kuman.

4. Ajaibnya lagi, pada masa semua telaga air di sekitar Mekah dalam keadaan kering, telaga air zam-zam tetap berair. Dan air zam-zam memang tidak pernah kering sepanjang zaman.

Beberapa ulama fiqah mencadangkan agar jemaah haji membawa air zam-zam ketika pulang ke negaranya kerana air zam-zam boleh jadi sebagai ubat untuk penyembuhan.

Ini terbukti ramai jemaah dari negara umat Islam mahupun negara lain yang pernah merasakan keajaiban air zam-zam.
Tag : , ,

Kembali ke Sekolah...

on Sunday, December 30, 2012

Akhir tahun menjelang awal tahun bagi setiap tahun adalah antara masa yg paling sibuk bagi mak. Tahun ini paling sibuk kerana anak mak yg keempat akan masuk ke tingkatan 1 dan tinggal di asrama. Banyak perkara yang nak dilengkapkan, bermula daripada mengisi borang permohonan, ujian kelayakan, pengesahan, membeli buku tulis dan keperluan jenama sekolah serta barangan lain, rasanya hari ini barug selesai kut. Petang kelmarin, mak bersama2 jahit lencana dan kemaskan jahitan tudung,....anak perempuan. Dah besar dah, boleh buat sambil belajar.Abahpun sibuk tuliskan nama bagi setiap barang, bimbang tertukar dgn kwn2. Bukan sibuk untuk seorang, juga untuk anak2 yg lain, cuma mereka tu di sekolah yg lama dan seorang lagi ke PLKN! Dulu lagi banyak kerja, kena tulis nama setiap buku tulis dan teks. Depa puji tulisan mak dan abah, cantik. ...abah pandai balut buku, kemas!Pandai depa! Kemarin juga Afif bertolak ke Kelantan, pukul 6ptg dah sampailah dia. Esok anak2 yg tingkatan 1 dan tingkatan 4 pula mendaftar. 4Januari nanti anak yg ke PLKN pulak. Nanti yang tinggal mak tiga beranak, bertambahlah sunyi. Tapi, buat rilek ja, supaya anak2 dapat belajar dgn tenteram. Semua dah sedia dgn azam baru? Oh! Masih ada azam lama yg belum tertunai, tak apa! Kita boleh teruskan dgn azam lama atau mungkin kita boleh ubah sikit dgn bina azam baru. Dan tak salah kalau kita ada lebih daripada satu azam kerana kita kan ada banyak komitmen! Tapi matlamat kita satu, untuk mendapat keredhaan Allah Taala,kan?
Tag : ,

Dag dig dug...PMR dah keluar!!

on Wednesday, December 19, 2012

Debaran 1Malaysia muncul lagi! Ini kali keberapa entah mak berdebar. Dalam tahun ni tiga orang anak mak yang mengambil peperiksaan awam, UPSR, PMR dan SPM. Tiga kali peperiksaan percubaan bearsama keputusannya pun dah buat mak berdebar kencang, inikan pula keputusan bagi peperiksaan sebenar, sabar, mak kena lebih bersabar dan 'cool' supaya anaktak terlalu stress. Mak yakin ibubapa seluruh negara yang anak mereka mengambil peperiksaan, adalah seperti mak.
  Jom, pi tengok.....

Beberapa jam kemudian...Alhamdulillah, terima kasih Allah , terima kasih Muhammad Hasif, terima kasih pihak sekokkilah, terima kasih guru2 dan rakan2 , keputusan yang tidak menghampakan !

Published with Blogger-droid v2.0.9
Tag : ,

Keputusan UPSR hari ini!

on Monday, November 19, 2012


Satu  Malaysia akan riuh hari ni kerana berdebar dengan keputusan anak -anak 12 tahun. Biasanya UPSR diumumkan dihari akhir persekolahan, tp ni diwaktu cuti akhir tahun. Agaknya, dulu plan nak melancung terpaksa ditunda kerana menanti hari bersejarah ini.  Mungkin sebahagian ibubapa  dah lali sbb dah beberapa kali dilalui dgn samada kejayaan cemerlang atau mendukacitakan. Tapi bagi seorang anak itu, ini adalah yang pertama baginya! Tolonglah bersama-sama berdebar dan cuba menenangkannya, tunjukkan yang kita - ibubapa atau abangkakak memberi sokongan dan menerima apa jua keputusan, itu yg sebaiknya. Siapa yg taknak keputusan terbaik? Bohonglah! Mak yakin ibubapa yg tahu anaknya lemahpun berdoa dan berharap  satu keputusan yang ajaib berlaku ke atas anak mereka.  Marilah kita semua berdoa agar doa (yg positif sj bukan minta org lain gagal) semua orang dimakbulkan oleh Allah s.w.t.  Aaamiin.

Tag :

Tahukah anda?

on Tuesday, October 30, 2012

Tahukah anda bahawa: 

1. Rama2 merasakan makanannya dgn kaki
2 .Bunyi yg dihasilkan oleh itik tidak menghasilkan gema .
3. Gajah adalah satu2nya mamalia yg tidak boleh melompat .
4. Dalam tempoh 10 minit ,taufan menghasilkan lebih banyak tenaga berbanding keseluruhan tenaga yg boleh dibebaskan dr senjata nuklear yg terdapat di bumi .
5. Satu drp dua billion manusia akan dpt hidup sehingga 116 thn atau lebih.
6. Secara purata, lebih ramai org takut lipas drp takut mati .
7. Tidak mustahil bg lembu menaiki tangga, ttp ia tidak boleh menuruni tangga .
8. Wanita berkelip mata dua kali lebih banyak drp lelaki.
9. Secara fizikal semulajadi, adalah mustahil utk anda menjilat siku sendiri.
10. Siput boleh tidur sehingga 3 thn atau.
11. Saiz mata manusia tetap .sama sejak dilahirkan, ttp tumbesaran hidung dan telinga tidak pernah berhenti seumur hidup.
12. Semua beruang kutub adalah kidal.
13. Mata burung unta adalah lebih besar dr saiz otaknya .
14. "Typewriter" adalah perkataan terpanjang yg boleh dibina dr huruf2 yg terdapat dlm satu barisan pd keypad .
15. Hampir semua pembaca fakta2 ini akan cuba utk menjilat sikunya kan? Cuba respon ...
Tag :

11 GOLONGAN YANG MENDAPAT DOA MALAIKAT

on Sunday, May 6, 2012

 
 
Salam pagi Ahad, hari nie FC nak kongsi sikit berkaitan ilmu agama mengenai golongan yang mendapat doa malaikat. Terdapat 11 orang yang mudah dapat doa dari malaikat iaitu:
  • Orang yang tidur dalam keadaan bersuci..
  • Orang yang sedang duduk menunggu waktu solat..
  • Orang yang berada di saf depan solat berjemaah..
  • Orang yang menyambung saf pada solat berjemaah (tidak membiarkan kekosongan di dalam saf)..
  • Kalangan malaikat mengucapkan ‘amin’ ketika seorang imam selesai membaca al-Fatihah..
  • Orang yang duduk di tempat solatnya selepas melakukan solat..
  • Orang yang melakukan solat Subuh dan Asar secara berjemaah..
  • Orang yang mendoakan saudaranya tanpa pengetahuan orang yang didoakan..
  • Orang yang membelanjakan harta (infak)..
  • Orang yang sedang makan sahur..
  • Orang yang sedang menjenguk (melawat) orang sakit.
Tag : , , , , ,

Mengapa Orang Islam Boleh Makan Anggur Sedangkan Arak Diperbuat Dari Anggur?

on Thursday, May 3, 2012

Kisah Anggur Dan Arak




Kisah ni telah diambil dan diedit dari seorang rakan dalam Facebook.

Seorang Kafir telah menjemput seorang muslim ke rumahnya.
Kafir itu memberikan muslim tersebut segugus anggur.
tanpa ragu-ragu muslim itu menjamahnya.
Kemudian, Kafir itu pula mempelawa & memberikan segelas arak. Dengan cara baik muslim menolak pelawaan tersebut.
Lalu, orang Kafir itu bertanya,

'' Bagaimana agama kamu melarang kamu minum arak tetapi membolehkan kamu makan anggur walaupon arak itu terhasil daripada anggur??

Orangg muslim menjawab persoalan dengan pertanyaan,

'' Adakah engkau mempunyai seorang anak perempuan?''
Kafir itu menjawab, '' Ya, ada''.
Muslim itu bertanya lagi, "Adakah engkau boleh mengahwini anak perempuan mu itu?."
Dengan tegas dan yakin orangg kafir itu menjawab, '' Tentu tidak boleh''.
Muslim itu berkata, ''Subhanallah..engkau boleh mengahwini ibu namun engkau tidak boleh mengahwini anaknya.Begitulah juga keadaan anggur dan arak.'' :)
Tag : , , , ,

7 Petanda Teman Lelaki Tidak Sesuai Untuk Dijadikan Pasangan Hidup

on Sunday, April 29, 2012


Masalah memilih bakal pasangan hidup, perlu diberi perhatian diawal perkenalan dengan pasangan masing masing. Untuk seseorang wanita memilih lelaki yang bersesuaian dengan mereka adalah merupakan satu proses yang sukar. Ia amat berbeza dengan pemilihan lelaki yang lebih mengutamakan kecantikan fizikal.

Faktor ini lebih merumitkan jika ianya melibatkan mengenai soal pemilihan pasangan hidup. Jadi, apakah tanda-tanda teman lelaki anda tidak sesuai untuk anda jadikan pasangan hidup.?
  • Dia selalu lewat ketika ingin berjumpa dan kadangkala tidak muncul langsung. Dia selalu memberi janji manis dan mengharapkan anda percaya sedangkan dia tidak pernah tunaikan janjinya. Jangan lihat apa yang lelaki tersebut kata sebaliknya lihat apa yang lelaki tersebut lakukan untuk anda
  • Anda tidak gembira apabila bersama dengannya kerana dia tidak tahu bagaimana hendak melayan anda dengan baik
  • Dia selalu bercerita mengenai perempuan lain di hadapan anda tanpa mengambil kira apa yang anda rasa
  • Dia selalu bermain sms ketika bersama dengan anda. Apabila anda tanya dengan siapa dia bersms, dia akan kata kawan atau urusan tertentu. Ingat, lelaki ini licik. Lagipun, dia lebih rela melayan sms dari melayan anda yang berada di hadapannya. Jadi, siapa yang lebih penting sekarang?
  • Anda telah selalu keluar bersama tetapi anda tidak tahu perkara peribadi mengenai dia. Antaranya anda tidak tahu impian dia atau dia selalu menyembunyikan perkara tertentu dari anda
  • Dia selalu terlepas perkara penting seperti hari jadi anda atau appointment penting

  • Dia selalu cemburu akan tindakan anda tetapi apabila anda ajak berkahwin, dia akan berikan 1001 alasan. Selain itu, dia juga selalu elakkan diri dari bersembang hal perkahwinan

Perbalahan mungkin berlaku disebabkan petanda-petanda yang ditunjukkan. Tidak kira sebesar mana perbalahan yang berlaku. Pasangan yang menjadi punca harus bersikap terbuka untuk meminta maaf dan tidak melakukan perkara yang sama. Jika perkara ini berterusan dan pasangan anda tidak juga berubah, perpisahan adalah jalan terbaik bagi mengelakkan masalah dimasa hadapan.

NOTAHATI
Tag : , , ,

ADIK KORBAN NYAWA GALANG GANTI SELAMATKAN ABANG

on Tuesday, April 24, 2012


PILU…Asma di sisi jenazah anaknya, Muhammad Muaz, semalam.
DUNGUN: “Adik sanggup dermakan apa saja asalkan abang selamat,” kata Muhammad Muaz Yusof, 13, kepada ibunya sebelum dia meninggal dunia di rumahnya di Kampung Molek, di sini, semalam, akibat paru-paru berair selepas dua hari mendermakan darah dan sum-sum tulang belakang kepada abangnya yang menghidap leukemia.

Muaz yang juga pelajar tingkatan satu Sekolah Menengah Sultan Omar, di sini, berkata demikian kepada ibunya, Asma Ismail, 51, beberapa minit sebelum memasuki bilik rawatan di Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM), Bandar Tun Razak, Kuala Lumpur, Sabtu lalu, untuk menjalani proses pemindahan darah dan sum-sum tulang belakangnya.

Asma berkata, anak kelimanya, Mohd Munawar, 21, disahkan menghidap leukemia sejak empat bulan lalu dan sering mendapatkan rawatan di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM), Kubang Kerian, Kelantan, sebelum diarah doktor menemui pakar di HUKM.

“Pakar mengesahkan Munawar memerlukan darah jenis A- termasuk sum-sum tulang belakang dan arwah mempunyai darah jenis sama dengan abangnya sebelum kami sekeluarga ke HUKM untuk menjalani proses pemindahan darah dan sum-sum tulang belakang,” katanya.
 
Katanya, sebelum memasuki bilik rawatan itu Sabtu lalu, dia bertanya arwah sama ada takut atau tidak, namun arwah berkata, dia sanggup dermakan apa saja demi menyelamatkan nyawa abangnya itu.
Tag : , ,

MURID NAKAL VS MURID BAIK....

on Saturday, April 14, 2012


Di manapun kita lihat, kalau ada murid-murid yang berkumpul,sama ada di sekolah, di asrama atau dimana-manapun, ada murid yang kita anggap baik dan ada murid yang kita anggap nakal atau sudah sampai ke peringkat jahat. Hanya mungkin di sekolah atau asrama yang tertentu, tahap kenakalan dan peratus murid
yang nakal itu kurang. Oleh itu kenakalan mereka tidak memberi kesan yang terlalu banyak. Dimana peratus murid yang nakal dan tahap kenakalan
mereka terlalu tinggi, ini mungkin akan mengubah suasana sekolah atau asrama.
Akan lebih banyak berlaku pergaduhan, kecurian,gansterisme, buli membuli dan masalah kurang disiplin.

Pandangan para guru atau warden asrama pula terhadap perkara ini pada
­umumnya adalah stereotaip. Biasanya murid-murid yang baik perangai dan kelakuan mereka diberi kurang perhatian. Perhatian dan masa ditumpu kepada murid-murid yang nakal, yang super active, yang hyper-active atau yang jahat. Mereka inilah yang dibimbang-bimbangkan dan dirisau-risaukan. Sebabnya jelas. Murid-murid yang baik kurang menimbulkan masalah. Mereka kurang bergaduh, tidak melanggar
peraturan sekolah atau asrama dan agak berdisiplin. Yang banyak menimbulkan masalah ialah murid-murid nakal, jahat, yang super dan hyper-active. Mereka inilah yang banyak
ditegur, dimarahi, dihukum dan didisiplinkan. Sikap seperti ini ada kelemahan dan ada kekurangan yangtersembunyi. Kalau tidak dibongkar, para guru dan warden
tidak akan sedar dan akan terus membuat lebih banyak kesilapan. Kalau tujuan dan matlamat para guru dan warden hanyalah supaya dapat mengawal suasana dan para murid yang nakal dapat dikawal supaya tidak menimbulkan kekecohan dan huru-hara di sekolah dan asrama demi untuk menjaga nama baik sekolah dan asrama, maka layaklah sikap ini diteruskan. Tetapi kalau tujuan para guru dan warden adalah untuk mendidik
para murid supaya mereka menjadi manusia yang terdidik dengan perangai dan akhlak yang sempurna hingga ia menjadi pakaian dan darah daging mereka sampai bila-bila,
maka sikap ini perlu dibetulkan dan diubahsuai.

Dalam konsep pendidikan Islam, kedua-dua golongan, sama ada yang baik mahupun yang nakal atau jahat, samasama memerlukan perhatian. Yang nakal dan jahat perlu
dididik dengan rasa takut kepada Tuhan supaya mereka jadi baik. Yang sudah semulajadi baik perlu dididik supaya baik mereka itu bukan setakat baik semula jadi tetapi baik kerana takutkan Tuhan. Murid jahat mesti jadi baik kerana takutkan
Tuhan. Murid baik juga mesti jadi baik kerana takutkan Tuhan.Kalau elemen “takutkan Tuhan” ini tidak ada, jahat sudah tentulah jahat tetapi baik belum boleh dianggap baik pada pandangan Islam. Baik semula jadi belum tentu baik. Murid jadi nakal dan jahat kerana disepanjang hidup merekatidak diperkenalkan kepada Tuhan. Oleh itu sifat takutkan Tuhan tidak ada. Justeru nafsu mereka tidak terdidik dan berkeadaan liar. Mereka berni buat sesuka hati dan mengikut kehendak hawa nafsu semata-mata. Tidak ada apa-apa yang mereka takutkan. Tuhanpun mereka tidak takut. Kalaupun
mereka ini nampak baik dan tidak menimbulkan masalah disekolah atau di asrama, ini adalah kerana mereka takutkan hukuman dan tindakan disiplin. Jika kawalan kurang dan
mereka tidak diawasi sepenuhnya, kejahatan mereka akan timbul dan terserlah juga. Mereka terkawal hanya kerana adanya pencegahan yang bersifat luaran. Kalau pencagahan luaran ini kendur atau berkurangan atau mereka yakin tidak akan ditangkap, maka mereka akan berperangai mengikut sifat semulajadi mereka yang nakal dan jahat itu. Mereka takutkan hukuman lebih dari Tuhan.

Ada pula murid yang baik tetapi bukan kerana takutkan Tuhan. Mereka jadi baik kerana suasana keluarga mereka baik atau kerana suasana kampung mereka baik. Oleh itu mereka pun terikut menjadi baik. Baik ini baik semulajadi. Baik ikut suasana dan environmen. Kalau suasana tidak berubah, mereka akan kekal baik. Tetapi kalau suasana berubah dan mereka terpengaruh, terancam, tergugat atau teruji, sifat mereka yang baik itu akan hilang dalam sekelip mata. Sifat jahat mereka
pula akan terserlah.

Sifat baik seperti ini tidak mencengkam hati. Sifat baik ini belum lagi sifat hatinya yang sebenar. Ia belum jadi pakaian. Ia hanya melekat dan tidak bersemadi didalam hati. Ia tidak tahan diuji. Murid baik seperti ini pada hakikatnya masih jahat.Dia ada potensi untuk menjadi jahat. Ini kerana kejahatan masih bersarang dalam lubuk hatinya. Walaupun luarannya baik, hatinya masih jahat. Dia ibarat sebuah bom jangka. Kalau
suasana berubah, bila-bila masa sahaja dia akan meletup. Murid baik seperti ini mesti dididik supaya baiknya itu adalah kerana takutkan Tuhan dan bukan hanya kerana pengaruh keluarga, suasana dan environmen. Itu sebab kita lihat ramai pencuri, perompak, pembunuh dan perogol yang kita tidak sangka sebab mereka nampak macam baik namun hati mereka jahat. Datuk sendiri pun ada yang merogol cucunya.    


Rasulullah  ada bersabda:                                                                          

Maksudnya: “Dalam diri anak Adam itu ada seketul
daging. Kalau baik daging itu maka baiklah orangnya.
Kalau jahat daging itu maka jahatlah orangnya. Ketahuilah,
itulah hati. ”

Di sini kita dapat faham bahawa untuk menjadikan seseorang itu benar-benar baik, hatinyalah yang patut dididik dan dijadikan baik. Untuk membaiki hati, perlu kepada didikan dan mujahadah untuk menundukkan nafsu. Kuncinya ialah dengan membawa hati dan nafsunya supaya takutkan Tuhan dan cintakan Akhirat. Murid jahat kena dididik hatinya. Murid yang baik pun kena dididik hatinya. Kedua-duanya tidak boleh dibiarkan.

Tuhan sudah tentu tidak menyukai orang yang jahat hati dan jahat perangainya. Tuhan juga tidak mengiktiraf orang yang baik perangainya tetapi jahat hatinya. Yakni orang yang berpura-pura baik atau yang berkelakuan baik tetapi bukan kerana dorongan hatinya tetapi atas alasan dan kepentingan lain atau memang sudah kebiasaannya begitu. Tuhan tidak melihat kepada lahir seseorang itu tetapi Tuhan melihat kepada
apa yang ada didalam hatinya.

Hakikat diri manusia itu adalah hatinya. Kalau baik hatinya maka baiklah dia. Kalau jahat hatinya, maka jahatlah dia walaupun dia tidak berbuat jahat dan pada lahirnya dia nampak baik. Kalau dia baik di sisi manusia kerana dia tidak membuat kejahatan, tetapi kalau hatinya jahat, dia tetap jahat di sisi Tuhan.

Orang yang membuat jahat lahir, dia ada dua kejahatan. Satu jahat lahir yang dibuatnya dan satu lagi jahat hati yang mendorongnya membuat kejahatan lahir tersebut. Orang yang jahat hati, dia tetap berdosa kerana kejahatan hatinya itu walaupun pada lahirnya dia tidak membuat apa-apa kejahatan. Kejahatan hati itu adalah segala sifat mazmumah ( sifat keji) yang bersarang dalam hati. Iaitu hasad dengki, panas baran, pemarah, dendam, sombong, angkuh, tinggi diri dan lain-lain
lagi. Ia adalah dosa batin, dosa rohaniah atau dosa hati. Ia adalah lebih halus dan lebih seni dari dosa lahir. Dosa lahir mudah kita kesan dan mudah kita bertaubat. Hendak buat dosa lahir pun bukan senang. Ia susah kerana kita kena berusaha untuk membuatnya. Ada banyak resiko. Tetapi dosa hati kita tidak sedar. Buat dosa hati pula mudah. Orang pun tidak tahu. Ramai manusia terlibat dengan dosa hati tanpa
bertaubat dan mati membawa dosa-dosa tersebut.


sumber Cikgu Suhaimi
Tag : , , ,

Kehebatan Solat Di Awal Waktu

on Tuesday, April 10, 2012

APA HEBATNYA SOLAT DI AWAL WAKTU?

Setiap peralihan waktu solat sebenarnya menunjukkan perubahan tenaga alam ini yang boleh diukur dan dicerap melalui perubahan warna alam.

Rasanya fenomena perubahan warna alam adalah sesuatu yang tidak asing bagi mereka yang terlibat dalam bidang fotografi, betul tak?




WAKTU SUBUH
Sebagai contoh, pada waktu Subuh alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh.

Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi.

Mereka yang kerap tertinggal waktu Subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki.

Ini kerana tenaga alam iaitu biru muda tidak dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan masa) - dalam erti kata lain jaga daripada tidur.

Di sini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat di awal waktu.

Bermulanya saja azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum.

Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan sujud.

Jadi mereka yang terlewat Subuhnya sebenar sudah mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.

WAKTU ZOHOR
Warna alam seterusnya berubah ke warna hijau (Isyraq & Dhuha) dan kemudian warna kuning menandakan masuknya waktu Zohor.

Spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan dengan sistem penghadaman.

Warna kuning ini mempunyai rahsia yang berkaitan dengan keceriaan.

Jadi mereka yang selalu ketinggalan atau terlewat Zuhurnya berulang-ulang kali dalam hidupnya akan menghadapi masalah di perut dan hilang sifat cerianya.

Orang yang tengah sakit perut ceria tak?

WAKTU ASAR
Kemudian warna alam akan berubah kepada warna oren, iaitu masuknya waktu Asar di mana spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi sistem reproduktif.

Rahsia warna oren ialah kreativiti.

Orang yang kerap tertinggal Asar akan hilang daya kreativitinya dan lebih malang lagi kalau di waktu Asar ini jasad dan roh seseorang ini terpisah (tidur la tu).

Dan jangan lupa, tenaga pada waktu Asar ni amat diperlukan oleh organ-organ reproduktif kita.

WAKTU MAGRIB
Menjelang waktu Maghrib, alam berubah ke warna merah dan di waktu ini kita kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar tidak berada di luar rumah.

Ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam.

Mereka yang sedang dalam perjalanan juga seelok-eloknya berhenti dahulu pada waktu ini (solat Maghrib dulu la) kerana banyak interferens (pembelauan) berlaku pada waktu ini yang boleh mengelirukan mata kita.

Rahsia waktu Maghrib atau warna merah ialah keyakinan, pada frekuensi otot, saraf dan tulang.

WAKTU ISYAK
Apabila masuk waktu Isyak, alam berubah ke warna Indigo dan seterusnya memasuki fasa Kegelapan.

Waktu Isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan otak.

Mereka yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan.

Alam sekarang berada dalam Kegelapan dan sebetulnya, inilah waktu tidur dalam Islam.

Tidur pada waktu ini dipanggil tidur delta di mana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan.

QIAMULLAIL
Selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus.

Tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam waktu ini dipanggil Qiamullail.

Begitulah secara ringkas perkaitan waktu solat dengan warna alam.

Manusia kini sememangnya telah sedar akan kepentingan tenaga alam ini dan inilah faktor adanya bermacam-macam kaedah meditasi yang dicipta seperti taichi, qi-gong dan sebagainya.

Semuanya dicipta untuk menyerap tenaga-tenaga alam ke sistem tubuh.

Kita sebagai umat Islam sepatutnya bersyukur kerana telah di’kurniakan’ syariat solat oleh Allah s.w.t tanpa perlu kita memikirkan bagaimana hendak menyerap tenaga alam ini.

Hakikat ini seharusnya menginsafkan kita bahawa Allah s.w.t mewajibkan solat ke atas hamba-Nya atas sifat pengasih dan penyayang-Nya sebagai pencipta kerana Dia tahu hamba-Nya ini amat-amat memerlukan-Nya.




Sumber: Jom Islam
Tag : , , , , , , , , , , , , , , , ,

Marjerin...Mentega...Plastik??

on Tuesday, February 14, 2012

Manakah yang paling kita suka makan marjerin atau mentega? Kalau mak tentulah mentega....tapi lebih menggunakan marjerin berbanding mentega kerana marjerin dihasilkan daripada lemak tumbuhan, kandungannya kurang kolestrol berbanding mentega yg dihasilkan daripada lemak haiwan...ni fakta yg dipelajari di sekolah.
Gambar dari Cendana Kasih

Rasa mentega lebih sedap kerana mengandungi susu. Makanan yang dihasilkan daripada mentega lebih sedap, contohnya bila menjelang raya, kuih di pasaran yg mengandungi mentega lebih laris walaupun harganya lebih mahal.

Daripada apa yang mak baca di satu blog, dikatakan marjerin pada asalnya bahan yang dihasilkan bagi menggemukkan ayam belanda (turkey). Ramai pelabur melabur dalam industri menghasilkan makanan haiwan ini tetapi apabila ia sebaliknya menyebabkan kematian kepada haiwan terbabit, orang yang melabur tadi mahukan wang mereka semula, lalu pembuat tadi mencari jalan apa yang patut dilakukan dengan barangan tersebut bagi mendapat semula wang pelaburan mereka.

Marjerin adalah sebatian bahan berwarna putih yang tidak menyelerakan lalu mereka tambah pewarna kuning dan menjual kepada orang ramai sebagai ganti mentega. Hasilnya suka tak? Mereka dengan liciknya telah menghasilkan marjerin dengan pelbagai perasa baru.

Apakah perbezaan antara marjerin dan mentega?

Kedua-duanya mempunyai jumlah kalori yang sama. Mentega sedikit tinggi kandungan lemak tepunya berbanding marjerin. Dengan memakan marjerin boleh meningkatkan penyakit jantung pada wanita sebanyak 53% berbanding memakan jumlah sama mentega, menurut info yang dikeluarkan oleh Kajian Perubatan Harvard.

Memakan mentega meningkatkan penyerapan banyak nutrien lain dalam makanan. Mentega mempunyai banyak faedah nutrisi berbanding marjerin kerana ia adalah makanan tambah nilai!

Mentega lebih enak berbanding marjerin dan ia boleh menaikkan rasa makanan lain. Mentega sudah pun wujud selama berabad-abad sedangkan marjerin terhasil kurang dari 100 tahun.

B
ercakap tentang marjerin, rupanya ia sangat tinggi kandungan asid lemak Trans dan meningkatkan risiko penyakit jantung koronari sebanyak tiga kali ganda. Ia meningkatkan kolesterol total serta LDL (kolesterol berbahaya) dan menurunkan HDL (kolesterol bagus). Marjerin menaikkan risiko penyakit barah sebanyak lima kali ganda. Ia mengurangkan jumlah susu badan. Ia juga merendahkan respons pertahanan tubuh serta keberkesanan insulin semula jadi badan.

Dan yang paling membimbangkan, dari sudut sains marjerin hanya kekurangan SATU MOLEKUL untuk menjadi PLASTIK. Fakta ini sahaja sudah cukup membuatkan kita kena mengelak dari memakan marjerin  dan setiap barangan yang melalui proses hidrogenasi (ia bermakna hidrogen ditambah, mengubah struktur molekul bahan).

C
uba lakukan ujikaji ini:

Dedahkan
satu mangkuk marjerin dan tinggalkan ia dalam garaj mahupun tempat teduh. Dalam masa dua hari perhatikan, adakah:

i. Serangga terutamanya
lalat , paling khusus lalat buah akan datang menghurung ? (ia sepatutnya memberitahu sesuatu kepada kita jika ia tidak menghurung!)

ii. ianya membusuk atau bertukar baunya ?


Semua perkara di atas, TIDAK BERLAKU APA-APA!
kerana ia tiada nilai-nilai nutrisi; tidak akan ada apa yang tumbuh atasnya. Hatta satu mikroorganisma juga tidak akan membiak atasnya. Kenapa? Kerana ia sangat hampir kepada plastik.
Cuba ambil bahai(beg plastik) leburkan dan sapukan ia ke atas roti. TAK SELERA!
Cuba ambil soft marjerin dan sapukan ke atas roti...SEDAAAAP!
Jumpa lagi...




Tag :

ALANGKAH SUSAHNYA UNTUK BERLAKU IKHLAS - MUHASSABAH DIRI 4

on Friday, February 10, 2012

Assalamualaikum warahmatullahhi wabarakaatuh!
Artikel ini mak pernah keluarkan pada tahun 2010 , kini mak keluarkan sekali lagi kerana  bersemangat  untuk mengajak pengunjung bersama-sama refresh diri untuk menjadi insan yang lebih baik daripada semalam.
Jom kita hayati ...
Ikhlas adalah salah satu daripada sifat-sifat mahmudah yang
paling tinggi selepas iman. Ia adalah rahsia Tuhan, para
malaikat pun tidak tahu. Yang punya diri pun tidak dapat
mengesannya. Ia adalah penentu apakah amalan seseorang itu
diterima atau ditolak oleh Allah. Ada para Sahabat bila mendengar
tentang ikhlas itu dari Rasulullah SAW mereka menangis.
Mereka merasa tidak selamat. Mereka merasakan tidak mungkin
memperolehi sifat ikhlas yang begitu tinggi kedudukan dan
nilainya itu.

Tag :

Anjing baham muka pengacara televisyen

DENVER: Seorang pengacara utama sebuah stesen televisyen dikejarkan ke hospital selepas mukanya dibaham seekor anjing yang baru diselamatkan ketika program itu disiarkan secara langsung.

Media semalam melaporkan, haiwan seberat 39 kilogram itu, Max, membaham muka Kyle Dyer ketika pengacara itu membongkokkan badannya untuk menepuk anjing Argentine Mastiff berkenaan.

Program bual bicara pagi itu disiarkan stesen KUSA-TV. Pada Isnin lalu, kru stesen berkenaan merakamkan sejumlah anggota bomba menyelamatkan Max yang terkapai-kapai di tasik dalam cuaca sejuk selepas tergelincir.
Ekoran insiden semalam, Max diletakkan dalam sangkar dan diawasi pegawai kawalan haiwan, manakala pemiliknya, Michael Robinson, didenda.

KUSA-TV berkata, Kyle kini stabil dan semakin pulih di sebuah hospital di Denver.
“Pasukan trauma sedang menilai kesan kecederaan di mula Kyle,” kata jurucakap stesen televisyen berkenaan.
Sementara itu, Robinson berkata, dia bersiar-siar dengan Max pada Isnin apabila anjing itu ternampak seekor serigala dan mengejarnya.
Menurut pihak berkuasa, Max terperangkap dalam tasik itu selama 20 minit sebelum anggota bomba tiba dan menariknya keluar.
Ekoran insiden itu, KUSA-TV menjemput Robinson, Max serta anggota bomba yang menyelamatkan anjing berkenaan untuk ditemubual KUSA-TV berkata, insiden serangan Max itu dipotong daripada siaran, tetapi sebahagian daripada klip berkenaan kemudian didedahkan untuk tatapan umum.
Sementara itu, Pengarah Kawalan Haiwan Denver, Doug Kelley, berkata kecederaan dialami Kyle agak serius. - DM
sumber: myMetro
Tag :

Azimat lulus BI

on Wednesday, February 8, 2012

KUALA LUMPUR: Mungkin ramai menganggapnya melucukan, namun ia benar-benar berlaku apabila segelintir penuntut sebuah institusi pengajian tinggi (IPT) di sini percayakan kuasa daun sirih untuk mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan Bahasa Inggeris.


KHURAFAT...Azman dan Rashid menunjukkan ‘daun sirih hikmat’.

‘Daun sirih hikmat’ itu diperoleh daripada seorang bomoh dengan bayaran RM350, jumlah yang mereka anggap berbaloi kerana membolehkan mereka lulus cemerlang subjek bahasa Inggeris selepas sekian lama gagal atau sekadar lulus ‘cukup makan.’

Dua pelajar IPT terbabit yang hanya mahu dikenali sebagai Azman, 22 dan Rashid, 23, mendakwa daun sirih itu amat berkesan apabila mereka memperoleh keputusan cemerlang setiap kali peperiksaan mata pelajaran Bahasa Inggeris.

“Terpulang kepada orang lain sama ada mahu percaya atau tidak, tapi bagi saya dan beberapa rakan lain, kami sudah menggunakan sirih itu dan ia terbukti berkesan.
 
“Cara menggunakannya juga mudah, tak perlu makan dan tak perlu baca sebarang mantera atau jampi, sebaliknya kita hanya perlu letakkan sirih itu di dalam poket seluar ketika memasuki dewan peperiksaan,” kata Azman ketika ditemui.

Oleh Mohd Hafizee Mohd Arop, Nurul Ekhwan Haque Fazlul Haque dan Shuhada Mansor

am@hmetro.com.my


p/s Mak doakan semoga mereka ini dan yang lain di luar sana cepat2 mendapat hidayah darpd Allah s.w.t...kembalilah ke pangkal jaln.
Tag :

Pelajar ponteng diminta solat hajat

KOTA BHARU – Seramai 29 pelajar dari beberapa buah sekolah dicekup pada ‘Operasi Mencegah Ponteng Sekolah’ di sekitar bandar ini semalam.

Kesemua mereka ditahan di 12 kawasan ‘panas’ yang menjadi tempat tumpuan pelajar ponteng antaranya rumah tinggal, madrasah serta pasar raya.

Kawasan berkenaan termasuk Ketereh, Kubang Kerian, Pengkalan Chepa, Kedai Lalat dan sekitar bandar Kota Bharu.

HUSSIN (tiga dari kanan, berdiri) memberikan nasihat kepada 29 orang pelajar 
yang ditahan sewaktu operasi mencegah ponteng sekolah di Kota Bharu semalam.

Operasi yang pertama kali diadakan tahun ini itu dilancarkan oleh Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Kota Bharu dengan kerjasama Polis, Rela, Agensi Anti Dadah Kebangsaan, Majlis Perbandaran Kota Bharu, Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan dan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan.

Dalam operasi pada pukul 10.30 pagi hingga 12 tengah hari itu, seorang pelajar tingkatan empat ditangkap ketika menghisap rokok di dalam sebuah rumah kosong di Kedai Lalat di sini.

Murid tersebut ketika ditanya pemberita mengakui ketagih rokok dan menghabiskan lima batang rokok setiap hari.

Oleh HAPIZAH AZIZ
berita@kosmo.com.my

Tag :

Suami gigit jari manis isteri tak mahu dahulukan sewa

on Monday, February 6, 2012

AMPANG: Pertengkaran sepasang suami isteri mengenai bayaran sewa rumah menjadi ganas selepas lelaki itu menggigit jari manis dan menumbuk pipi serta paha isterinya dalam kejadian di rumah mereka di Kampung Pasir, Hulu Klang, di sini, kelmarin.

Dalam kejadian jam 10 malam itu, wanita terbabit berusia 20 tahun yang juga pencuci mengalami pendarahan pada jari selain bengkak pada muka dan tubuh kerana dibelasah suaminya.


Menurut sumber polis, sebelum bertengkar wanita terbabit bertanyakan suaminya bila mahu membayar sewa rumah mereka bagi bulan ini yang beberapa hari tertangguh.

“Suami mangsa berusia 30-an mendakwa tiada duit dan meminta mangsa mendahulukan duitnya.


“Namun, mangsa tidak bersetuju membayar sewa rumah menggunakan duitnya kerana tahu suaminya itu tidak mengganti semula wang berkenaan,” katanya.


Katanya, situasi itu menyebabkan pasangan terbabit bertengkar sebelum suami mangsa yang berang mengambil telefon bimbit mangsa dan merosakkannya.

Click Here

“Mangsa yang terkejut dengan perbuatan suaminya cuba mengambil kad modul pengenalan pengguna (SIM) telefon bimbit yang terjatuh.


“Bagaimanapun, suami mangsa cuba merebut kad SIM itu dan menggigit jari manis mangsa supaya melepaskan kad berkenaan. Malah, suami mangsa juga menumbuk pipi kanan dan paha mangsa selepas dia enggan menyerahkan kad itu,” katanya.

Sumber berkata, mangsa yang bimbang suaminya bertindak lebih ganas melarikan diri dan membuat laporan di Balai Polis Taman Melawati sejurus kejadian.


sumber myMetro
Tag :

Panggilan kecemasan henti upacara perbarisan

on Thursday, February 2, 2012

2012/02/01
BATU PAHAT: Upacara perbarisan Jabatan Bomba dan Penyelamat peringkat Johor di Balai Bomba Jalan Timah Sari, di sini semalam dihentikan lebih awal selepas menerima panggilan kebakaran ketika acara sedang berlangsung.

Ketika sesi penyampaian anugerah yang disempurnakan Pengarah Bomba dan Penyelamat Johor, Datuk Ab Ghani Daud, baru saja selesai kira-kira jam 11 pagi, anggota yang sedang berada dalam perbarisan dipanggil keluar selepas siren dibunyikan, sebelum bergegas ke lokasi kebakaran di Jalan Jeragan.
Ketua Operasi, Sabri Roslan, berkata anggotanya terpaksa dihantar ke lokasi kebakaran walaupun majlis tahunan berkenaan belum selesai sepenuhnya.
“Sejurus menerima maklumat, tiga jentera dikerah ke lokasi kejadian yang membabitkan kebakaran gudang pengumpulan dan penyimpanan barangan lusuh bagi mengawal kebakaran daripada merebak.

“Seramai 22 anggota termasuk pegawai ditugaskan memadam dan mengawal kebakaran gudang yang terletak bersebelahan Jabatan Kastam cawangan Batu Pahat. Siasatan masih diteruskan unit penyiasat bagi mengenal pasti punca dan anggaran kerugian,” katanya ketika ditemui di lokasi kebakaran.

Operasi turut dibantu anggota Balai Bomba Jalan Mohd Khalid.

Terdahulu, pada majlis perbarisan itu, Sabri yang juga Ketua Balai Bomba Jalan Mohd Khalid, turut menerima sijil penghargaan atas khidmat cemerlang bersama pasukan melebihi 30 tahun.
Sementara itu, kebakaran gudang berkenaan tidak mengorbankan nyawa berikutan semua pekerja warga asing yang bertugas berjaya keluar menyelamatkan diri.

Saksi dan penduduk berhampiran lokasi kejadian memaklumkan, ketika kejadian beberapa letupan kecil berlaku menyebabkan api menjulang tinggi dengan asap tebal memenuhi ruang udara berhampiran.

sumber : berita harian
Tag :

Tiga lelaki berparang edar kad jemputan kahwin

on Tuesday, January 31, 2012

KUALA LUMPUR: Edar kad jemputan dengan parang. Itu taktik digunakan tiga lelaki yang memasuki rumah seorang suri rumah dengan berpura-pura untuk mengedarkan kad jemputan adik mereka sebelum menyamun barang kemas dan wang tunai milik mangsa bernilai RM130,000 di Jalan Hujan Emas, di sini, kelmarin.

Dalam kejadian jam 5 petang itu, mangsa yang mahu dikenali sebagai Alisa, 50, berada di rumah bersama cucu lelakinya berusia tiga tahun ketika tiga lelaki yang menaiki kereta Proton Perdana berhenti di hadapan rumahnya.

Menurutnya, tiga lelaki terbabit membawa sedozen air minuman kotak dan sedulang buah-buahan dan menyatakan niat untuk menyerahkan kad jemputan kahwin adik mereka selain mengaku saudara jauh mangsa.

“Sebaik masuk, seorang daripada mereka meminta air selain menyoal sama ada saya berseorangan di rumah.


“Ketika saya hendak masuk ke dapur, tiba-tiba mereka mengeluarkan parang dan mengugut saya menyerahkan semua barangan berharga sebelum menarik saya masuk ke ruang sembahyang,” katanya, semalam.


Katanya, selepas mengambil semua barangan berharga, lelaki terbabit melarikan diri dengan menaiki kereta sama. Mangsa membuat laporan di Balai Polis Petaling.
Tag :
 
© dePalma SP | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO