Cecair Nikotin Rokok Elektronik Bahaya Mengandungi Bahan Penyebab Kanser

Cecair Nikotin Rokok Elektronik Mengandungi Bahan Penyebab Kanser - Lanjutan dari artikel Rokok Elektronik Bahaya Ke Tak?, Kajian penyelidikan terbaru mendedahkan bahawa rokok elektronik keluarkan bahan kimia yang terbukti menyebabkan kanser yang boleh membawa maut.

Siasatan menunjukkan terdapat sisiko terhadap kesihatan apabila cecair wap tembakau disedut dan mendapati ia penuh dengan "radikal bebas" sama seperti yang terdapat dalam asap rokok biasa.

rokok elektronik boleh menyebabkan kanser


Ahli-ahli sains terkejut melihat bahan-bahan kimia penyebab kanser dalam wap yang dipancarkan oleh peranti "vape" , dan berada dalam ketakutan bahawa masalah kesihatan yang akan semakin meningkat.

Walaupun vaping dianggap lebih selamat daripada merokok, selepas kajian demi kajian telah menjumpai banyak bahaya yang disebabkan oleh cecair nikotin tersebut.

Profesor Shyam Biswal, seorang pakar penyakit paru-paru di Johns Hopkins University, yang mengetuai kajian itu.

Beliau berkata kajian beliau memusnahkan dakwaan bahawa rokok elektronik adalah tidak berbahaya.

"Penemuan kami menunjukkan bahawa e-rokok tidak neutral dari segi kesan ke atas paru-paru," katanya.
"Kami telah perhatikan bahawa rokok electronik ini meningkatkan kecenderungan terhadap jangkitan pernafasan."

Beliau menghabiskan masa selama dua minggu mengenakan tikus dengan wap e-rokok sebelum dedahkan mereka kepada radang paru-paru atau virus selesema.

Beberapa tikus yang dikenakan dengan wap menjadi tidak berupaya melawan jangkitan paru-paru.

"Pendedahan e-rokok menghalang keupayaan tikus untuk membersihkan bakteria daripada paru-paru, dan jangkitan virus membawa kepada penurunan berat badan meningkat dan kematian," kata penyelidik bersama Dr Thomas Sussan.

Dia mempunyai satu berita baik untuk para vapers: rokok elektronik hanya hasilkan 1% daripada jumlah radikal bebas dalam asap tembakau.

"Kami terkejut dengan bagaimana tinggi jumlah yang, memandangkan e-rokok tidak menghasilkan produk pembakaran," tambah Dr Sussan.
"Ia masih jumlah yang tinggi radikal bebas yang berpotensi merosakkan sel-sel," katanya lagi.

Radikal bebas adalah molekul yang merosakkan diketahui menyebabkan kerosakan serius pada sel-sel dan DNA. Ia terbukti menyumbang kepada pembangunan kanser.

Selepas kajian ini telah diterbitkan, Electronic Cigarette Industry Trade Association mengeluarkan kenyataan mendakwa kajian ini tidak boleh dipercayai.

Badan tersebut mendakwa kandungan wap yang didedahkan kepada tikus malang tersebut mungkin terlebih berbanding manusia.

0 comment... add one now

Anda sangat dialu-alukan untuk komen di blog ini.