Guru Atau Murid Yang Biadap Sebenarnya?

Guru Atau Murid Yang Biadap? - Assalamualaikum, berikut merupakan gambar yang diambil oleh pelajar. Cikgu telah menulis sesuatu di papan putih. Apa benda yang ditulis cikgu tu sampai gambar ni jadi viral?

Apa pendapat korang bila dah tengok gambar ni? sila ulaskan jawapan di ruangan komen di bawah sama ada guna komen blogger, komen facebook atau pun komen Disqus. Terpulanglah pada korang nak guna yang mana satu.





Oppss.. gambar yang atas ni 'blur' lah pulak. Kalau nak tengok tekan page seterusnya.. selepas tu barulah akan nampak gambar yang 'clear'

[next]



Ayat yang ditulis guru tersebut:


"UNTUK MENGELAKKAN AKU STRESS !!, LANTAK KO LA NAK BUAT APA, YANG NAK BELAJAR TOLONG SIAPKAN KARANGAN. YANG TAK NAK BOLEH BERAMBUS SEKARANG"

Pada pendapat saya, mungkin guru ni dah mula marah sebab anak muridnya tak menyiapkan kerja sekolah..kan murid sekarang dah tak boleh dimarah, dirotan macam zaman dulu. Nanti pasti ibu bapa serbu sekolah. tapi, yang hairannya macam mana ada pelajar yang boleh ambil gambar? curu-curi bawa handphone ke sekolah?. Jadi, apa pendapat korang pulak?

{ 16 comments.. read them below or add one }

AnonymousAnonymous August 27, 2015
Itu petanda guru tersebut mengalami simptom2 BURNOUT dalam pekerjaannya. Kes doktor berselfie baru2 ni pun menunjukkan simptom2 BURNOUT. BURNOUT wujud dalam bidang kerjaya dan kehidupan, namun kebanyakkan majikan kerajaan mahupun swasta mahupun individu sendiri tidak mengetahui kewujudan perkara ini secara terperinci malah tidak tahu bahawa mereka sendiri mengalaminya. Jadi carilah maklumat tentang perkara ini... untuk kebaikan diri dan kerjaya.
AnonymousAnonymous August 27, 2015
Setuju,..cikgu2 sekarang mmg stress sebab beban kerja/tekanan dr macam2 pihak..try tanya depa kalau tak percaya..
Sam San Sam San August 27, 2015
UNtung jd cikgu, bila burnout, tulis kat papan putih. Jadi piem bila burnout, sanggap rm2.5billion. ader aku kisah pasalburnout. nasib murid2 skrg untung, tak kena rotan dah. zaman aku, rotan makanan hari2. nasib aku tak burnout sekali. sbb tu aku jadi manusia. hehehe... er panda pun untung gak....
AnonymousAnonymous August 27, 2015
Guru itu pasti ada sebab berbuat demikian kerana murid sekarang tidak mudah terima nasihat dan kuat protes. Guru itu mungkin sudah letih menasihati anak muridnya. Itu adalah cara terbaik kerana dah berkeras pun tak boleh, nak denda pun tak boleh.. ajar yang nak belajar sahaja.
AnonymousAnonymous August 27, 2015
ada ibubapak yang tak ambil berat masaalah didikan anak
anak perlu dididik dari rumah
kalau malas nak didik anak jangan haraplah anak akan
jadi macam orang sepenuhnya
Tn. Hj. Drs.Mohd Ruzaini Hj. Abu Yazid Tn. Hj. Drs.Mohd Ruzaini Hj. Abu Yazid August 27, 2015
Hanya guru sahaja yang memahami masalah guru dan pelajar. Orang luar hanya menilai guru dari cerita anak-anak mereka.
AnonymousAnonymous August 27, 2015
pada pendapat saya, ini bukan business awak???? pasti punya ada sekolah yang memberi kebenaran untuk membawa handphone jadi kenapa nak buat assumption dengan pantas walaupun kamu tidak dengar cerita yang benar dahulu?? sekian.
AnonymousAnonymous August 28, 2015
Kita hanya nampak apa yang cikgu tulis dipapan putih itu sahaja ......kita tak nampak apa yang murid-muridnya buat sebelum dia menulis begitu.......tentu cikgu sudah suruh muridnya buat dan siapkan kerja rumah.....mungkin cikgu sudah beri nasihat kepada murid-murid itu .... mungkin sudah berikan motivasi dan sebagainya ....tetapi BESAR KEMUNGKINAN MURID-MURID ITU TIDAK MEMPERDULIKANNYA .....!!!!! nak marah lebih-lebih mana boleh sekarang ini ............
AnonymousAnonymous August 28, 2015
terima kasih atas komen sdra..mg x dinafikan akan wujudnya stress,burnout dan fatigue bukan hanya dari segi pekerjaan malah diluar pekerjaan. oleh itu work-life balance mustilah seimbang. Namun berkaitan dengan masalah ini, terlalu banyak faktor yang membawa kepada masalah yang diperkatakan itu. Oleh yang demikian, segala usaha perlu lah digembeling untuk menangani bukan hanya di sektor perguruan malah untuk semua rakyat. keadaan ekonomi yang tidak menentu juga menjadi salah satu punca nya. Namun adakah kera-kera dalam jaan KETUA LANUNG SELANUNG 1MALAYSIA peka mengenai hal ini? kah..kah..kah..TU AJE LAH NIE 1MALAYSIA JADI TERGOLEK DOG CAM GREECE...KITA BOLEH KENCING RAMAE-RAMAE ATAS ITU KUBUR KETUA LANUNG LA> KAH...KAH..KAH..KAH..?
AnonymousAnonymous August 28, 2015
Yg confirmnya budak yg ambil gambaq nie memenag biadap sebab bawa handphone ke skolah
AnonymousAnonymous August 28, 2015
saya rasa komen saudara ada betulnya.....bukan senang nak jadi cikgu sekarang...mereka dah terbatas dah tak boleh nak mendidik tapi hanya dapat mengajar aje.....sistem yg menghalang dgn sikap ibu bapa yg manjakan anak2....sampai percaya cakap anak bulat2....budak2 skrg mmg dah tak hormat guru2....esok2 bila besar tak pelik kalu tak hormat ibubapa...masa tu baru ibubapa terkulat-kulat....anaku sazhali la jadinya....
AnonymousAnonymous August 29, 2015
semua salah KPM, semua tindakan terhadap pelajar tak boleh buat, walaupun murid tak buat kerja sekolah.. biasa yang mendidik dipersalahan...
AnonymousAnonymous August 29, 2015
Guru la ni ramai yg stress dgn pelbagai tugasan......sesetengah pelajar memang mereka yg tak menjadi guru atau guru di sekolah yg mmg pelajarnya terpilih jarang/tidak tahu tentang ada pelajar yg memang 'overlimit'....dah tak tau nak buat apa...sesetengah guru guna reverse psikology....
sudin sudin August 30, 2015
gambar tu telah diedit harap maklum
ReeseReese August 30, 2015
guru bnyk diberikan tugas selain mengajar... banyak sangat buat aktiviti selain mengajar... program di tv pun banyak kacau sistem sekolah, School Attack la, apa la, majlis hiburan nyanyian la, games yg tah apa2 tah.. upload markah pelik2.. semua tu bukan fokus nak membina, nampak mcm nak menjahankan.. sekolah kebangsaan yg guru besar dia yg pelik2 je benarkan program yg sebegini... di tambah pulak ibu bapa yang perasan bagus tp ajaran agama pun tah kemana2...
AnonymousAnonymous October 01, 2015
mmg betul,budk ni lebih kurang je dengan cikgu tu

Anda sangat dialu-alukan untuk komen di blog ini.