Pesakit Ditengking Nurse Kurang Ajar Di Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Setar

Pesakit Ditengking Nurse Kurang Ajar Di Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Setar - Assalamualaikum, demikian di bawah merupakan sebuah pengalaman yang dialami seorang rakan di laman sosial ketika di Hospital Alor Setar.

Pagi tadi punya cerita...
Lokasi : hospital alor setar kedah.
Jam : 11.15am
Tarikh : 18.12.2014
Hari : khamis.

Kami dtg ke hospital hari kerana ada temujanji dgn doktor syakir. Bila kami smpai d hospital trsebut, Kami tnya staff yg brtugas harini d kaunter servis.. bila Kami tunjuk kad temujanji dgn doktor syakir tu.. tiba2 je, staff tu tggikan suara kat Kami.. 

Pesakit Ditengking Nurse Kurang Ajar Di Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Setar


katanya setiap hari rabu dan khamis tiada klinik rawatan berkaitan la.

Kami pun bgthu la kat staff tu. Kami bkn suka2 je nk datang kesini harini. Kami dtg ni bersebab. Doktor syakir yg suruh Kami dtg ni.

Lps Kami bgthu kat staff tu... dia terus masuk dalam bilik d blakang kaunter. Kami ingat dia nk kol kat doktor syakir n tnya tntang temujanji Kami ni. Rupa2nya dwg buat x tahu je.

Kami tahu sebab Kami nampak yg diorang x buat apa2 pn yg berkaitan dgn Kami, walaupn dwang kat dlm bilik.. Tp Kami nampak sbb pntu x tutp.. lbih kurang 20minit Kami mnunggu di kaunter servis trsebut.. Kami Cuba Panggil semula staff yg ambil kad temujanji Kami tu. Bila dia dtg ke kaunter semula. Dia boleh cakap..

kan saya dah bagithu tadi, hari rabu Dan khamis tiada rawatan klinik!

Kami pn bgthu lg, saya tahu.. masalah sekarang ni, doktor yg suruh Kami dtg hari ni kul 11.30 pagi. Kalau takde rawatan hari ni, knp suruh Kami dtg?

Pastu, dia trus sembang dgn org lain kat sebelah Kami tnpa hiraukan Kami selepas tu..

Kami ambil semula kad temujanji tu.. lepas tu Kami ambil gambar (di bawah). Terus dia tengking kat Kami..



Pesakit Ditengking Nurse Kurang Ajar Di Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Setar

Pesakit Ditengking Nurse Kurang Ajar Di Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Setar


kenapa awak pandai2 amik gambar kat sini? Awak ada kebenaran ke?

Kami jawab: saya amik gambar ni, sbb Kami nk bgthu kat umum yg servis Di hospital alor setar ni teruk.. Kami nk, semua org tahu yg staff dlm hospital alor setar ni layan kami mcm haiwan.. Kalau ye pun hari ni takde rawatan klinik.. knp tidak maklumkan kpd Kami trlbih dahulu sblm ni? Mcm hari ni pula.. sepatutnya puan bgthu kat kami tarikh temujanji Kami ni ditunda kepada tarikh lain.. Tp, puan marah pula kat kami.. mcm ni ke cara pekerja kerajaan layan org awam mcm Kami ni?
Lps Kami ckp mcm tu, Kami trus keluar n blik rumah..

Pesakit Ditengking Nurse Kurang Ajar Di Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Setar



Pesakit Ditengking Nurse Kurang Ajar Di Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Setar

Pesakit Ditengking Nurse Kurang Ajar Di Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Setar


SAYA BETUL2 TERASA HATI DENGAN SIKAP STAFF D HOSPITAL ALOR SETAR TADI TU. SAYA SANGGUP TAK PERGI MENIAGA DI PASAR SEMATA-MATA NAK BAWA MAK SAYA JUMPA DOKTOR HARI NI. TAPI LAIN PULA YANG BERLAKU. DAH LA MAK SAYA NI UZUR, NK JALAN PUN TAK LARAT. SAMPAI DI HOSPITAL ALOR SETAR. KENA MARAH PULA KAT STAFF. MCM NI KE LAYANAN DIORANG KAT WARGA EMAS??

{ 32 comments.. read them below or add one }

AnonymousAnonymous December 18, 2014
rocky the great brown unused dick says: bugima betul la kakitangan kerajaan tuh.. jenis mak bapak tak ajaq; jenih kemaluan berayaq pasei laki dia jemuih nak juloq; memang celaka; mai kita doa semoga duit gaji dia tak berkat 7 hidop pon tak berkat; semoga kemaluan dia teruih ada masalah kesihatan sampai bangla gila pon tak mau juloq dia...
AnonymousAnonymous December 18, 2014
masyaAllah...terkilannya...aku misi gak....aku tkilan sbb dia line biru sm aku...tkilan n malu aku rasa...knapa layan org mcm nie...hari nie hari org lain nnt hari lain...hari ko akak senior ...jgn layan org lain mcm nie...:(
AnonymousAnonymous December 18, 2014
aku tak suka g spital sbb ni la ..nurse yang ada "ijazah" lebih hebat dari doktor yang ada "spm"..(sendiri faham la) ..menyampah aku nurse mcm ni...sombong gila...tapi hakikatnya bukan semua nurse mcm tu....
AnonymousAnonymous December 18, 2014
dah report belum kat servis hosp tu..
sebab tu la mak ko susah..sbb ko pun memang suka aibka org..
yoorin melacolea yoorin melacolea December 18, 2014
die tak tanya doc, lg nak tengking2 org..tau laa sibuk macam mana pon jaga lah bahasa & sikap..lepasni, nurse ke kena belajar customer services la..bukan cuma blajar rawat orang..
AnonymousAnonymous December 18, 2014
Sy yg same profesion ni pon malu ngn sgelintir staf yg mcm ni... bkn xde kursus soft skill... semua da lgkap diajar... tp masih ade yg bersikap kurg ajar... bkn nk ckp ye.. tp kbykknnye yg berperangai mcm ni mereka yg sudah senior tp bkn semuala cmtu...
AnonymousAnonymous December 18, 2014
jika betul cerita perangai nurse macam itu punya. itu punya nurse banyak celaka. Merosak dan menjatuhkan imej organisasi. wajar diambil tindakan
jasmine awieya jasmine awieya December 18, 2014
Bukan sedikit pengalaman "ngeri" kat hospital kerajaan ni. Biasanya kena kat orang kampung atau kelas umur mak cik pak cik lah...tapi yang nyata, kalau pandai je cakap selit2 dua tiga patah perkataan omputih..boleh kata layanan pasti berbeza..tak kata semua nurse..ade lah segelintir yang memang dilahirkan sebagai kurang ajar dan tak boleh terima ajaran baik2 kot.
Ibu Ayah Ibu Ayah December 18, 2014
saya pernah kena dgn doktor. orang tanya baik2, dia jawab kasar. so, saya terus keraskan suara dan buat muka serius, baru la nak cakap elok2. memang lepas tu, tak adenyer nak cakap lemah lembut dah ngan doktor tu. tau pulak dia takut.
kita cakap sopan2, sebab faham kesusahan dia berhadapan dengan ramai pesakit. tp, yg pi cakap kasar2 plak, kenapa?
arai arai December 18, 2014
Institusi kejururawatan bagaikan tidak bermakna apabila pihak berkenaan gagal manangani secara menyeluruh isu berkaitan jururawat yang biadap dan kurang ajar. Barangkali jururawat jenis seperti ini tidak berhasrat untuk bekerja dengan ikhlas dan rela hati dan sepatutnya mereka ini berhenti saja jadi jururawat. Makan gaji seperti ini tak jadi darah daging dan samalah seperti menelan benda haram. Carilah kerja lain yang sesuai dengan perlakuan kurang ajar dan tak reti nak hurmat pesakit. Kerja sendiri baru tau langit tinggi rendah. Malangnya isu seperti ini banyak berlaku di hospital-hospital kerajaan. Barangkali sop dan ethika kejururawatan tidak ada dalam hayat jururawat-jururawat dan petugas hospital seperti ini. Apakah sikap negatif ini dibiarkan berleluasa !
AnonymousAnonymous December 19, 2014
ada sekor malaun kata- asyik-asyik ko aibkan org lain..sam dol kalu dah cam tu punya layanan jgn koje jadi nurse,,jadi gro layan bangla ka nepal ka? x blh ckp slow ka or berhemah ka? aib-aib nenek lu aib..dia cite psl kebiolan penjawat awam so tu aib ke? ada ko kenal sedara tiri laki mak ko yg diaibkan? klu semua benda aid nak ditutup x perlula ada court dan undang-undang serta hukuman psl x blh dedahkan ...aib..aib..aib,..aib nenek lu la???
Cheap Tap Cheap Tap December 19, 2014
"Taps UK" in Engliand refers to pick out from the Bathtub Taps water drinkable and free restaurants and bars in the UK. From the mid-century, the British have worked on Pull Out Kitchen Taps aspects of safe drinking water http://www.cheaptap.co.uk/
uncle fonzuncle fonz December 19, 2014
rasa yang dah nak monopos2 macam tu. yang baru baru tak tak macam tu.....
AnonymousAnonymous December 19, 2014
Kalu nak layanan istimewa, nurse senyum 24 jam, staff nurse manja, doktor berbudi bahasa, sila dapatkan rawatan di hospital swasta. Aku dah insaf dah untuk mendapat rawatan di hospital kerajaan. Sebab tu setiap kita mesti memiliki medical card....... Bukan mahal sangat pun medical card nih....

Tapi kalu rasa nak bayar medical card tu berat sangat walaupun sekadar RM60 hinggit sebulan, eloklah korang gi hospital kerajaan aje. Cumanya, telinga kena tebal sikit dan muka kena tebal. Biasalah kalu dah nama pun hospital kejaan.... hospital free... Barang free jangan nak komplen lebih2 macam barang berbayar.... ehemmmm...
AnonymousAnonymous December 19, 2014
Awat hang tak lempaq fail kat muka diaaa!!
Kalu kena kat aku, aku lempaq dahhhh!
AnonymousAnonymous December 19, 2014
Tak elok hang cakap macam tu kat nurse tuh... Dia pun manusia jugak. hang kena bersangka baik. Mungkin dia tengah sakit perut sebab cirit-beret ker. Mungkin juboq dia terkucil ker. Mungkin tengah kena angin sengugut ker? Mungkin kote laki dia dah tak naik ker?........

Hang kena bersangka baik.
AnonymousAnonymous December 20, 2014
Sapa kata nurse /hospital krajaan percuma ? Stiap bln dorg d byr gaji & hopital beroperasi dgn mnggunakan duit cukai rakyat..
Sentiasa Panas Sentiasa Panas December 20, 2014
Kerana nila setitik rosak sebelanga..
AnonymousAnonymous December 20, 2014
..Kenapa jadi mcm tu cik kak oii?
Saya pun misi gak..kita service utk org ramai jaga budi bahasa adat sopan..
AnonymousAnonymous December 20, 2014
Kesian para jururawat hospital kerajaan diadili dengan sedemikian rupa. Mungkin segelintir sahaja begini. Lepas ni kalau ada jururawat hospital swasta buat begini, kita akan bincangkan benda yang sama.
Nobody perfect kawan2.hargailah kerjaya anda.

Kepada tukang komen, tak perlulah dengan ayat-ayat lucah atau mencaci. Bincangkan secara ilmiah. Orang yang tidak berpendidikan tinggi sahaja berhujah dengan emosi. Sekian
AnonymousAnonymous December 20, 2014
Yg baca entries ni pon jgn la nak mengadili org Tanpa tahu cerita sebenar...tajuk entri pon mengundang kutukan dari org lain... Jgn hanya pandai mengata org lain klu x tau asal usul cerita sebenar Dan x Ada di temp at kejadian...
AnonymousAnonymous December 21, 2014
biasanya jenis yang suka tengking patient ni, jarang ada kwn punya. saya jamin 100% mmg nurse yg lain x suka jd geng dia kcuali yg sama kpala mcm dia. nak tau knapa saya tau? coz saya pn staf KKM juga. hahahahaha...
AnonymousAnonymous December 21, 2014
mane ko belajar hospital kerajaan ni bagi servis free? abis cukai pendapatan yang semua rakyat malaysia dok bayar tiap2 tahun dengan cukai barang yg kita dok beli hari2 termasuk cukai perkhidmatan lagi ko ingat guna utk ape? xde ape yang free sedare oii..kalo x mane dtg duit kerajaan nak bayar gaji doktor dgn nurse2 tu semua..
AnonymousAnonymous December 21, 2014
Pegi isi borang aduan di hospital tersebut,atau buat aduan kepada kementerian terbabit.biar dia dikenakan tindakan yg sewajarnya atas kelakuannya itu.
AnonymousAnonymous December 22, 2014
sabar....sabar...sabar....walaupun perit.... Setiap perbuatan dia (nurse) itu akan ada balasannya daripada ALLAH Yang Maha Tahu.....jangan saling mengata tentang keburukan manusia yang sifatnya lemah ini, sebab ada bahagian masing masing yang akan dicatatkan oleh para Malaikat yang diperintahkan ALLAH SWT menjalankan tugasnya pada setiap saat.
Jangan lupa ye.....ingatlah balasan di akhirat nanti....
AnonymousAnonymous December 22, 2014
Biadap perkara remeh pada golongan terkutuk ni. Masa ai nak bersalin dulu, sakit bukan main lagi sampai ku rasa nak jadi gila. Tau apa si biadap cakap pada ai yg tgh sakit x ?
" OOOO MASA MAIN NGAN LAKI SERONOKLAH, SKG NAK BERSALIN NAK MERAUNG SAKIT YE ? "
Jahanam betol spesis misi ni
AnonymousAnonymous December 31, 2014
Saya tidak menyokong mana-mana pihak. Tetapi setakat mana yang anda semua tahu, maklum dan faham kejadian tersebut? Adakah anda berada di tempat kejadian semasa perbualan itu berlaku? Mungkin ada berlaku sedikit salah faham yang kita sendiri pun tidak pasti. Mungkin Nurse tersebut sudah memberi tahu bahawa hari tersebut tiada rawatan dan mungkin pelanggan yang meninggikan suara dahulu kerana tidak berpuas hati telah tertera temujanji pada kad. Mungkin Doktor yang menulis temujanji terlepas pandang tarikh yang tiada rawatan. Mungkin Nurse telah memberi penerangan dengan jelas dan penuh kesabaran tetapi telah dimarah oleh pelanggan tersebut kerana rasa masanya telah terbuang oleh kesilapan tarikh temujanji tersebut. Mungkin ada tokok tambah dalam cerita dan aduan di atas untuk meraih simpati pembaca.
AnonymousAnonymous December 31, 2014
Jangan duk hukum orang sebarang. Hang duk dengaq ceta sebelah pihak je. Misi tu pun x diberi peluang bela diri. Dengar cerita dua belah pihak baru buleh wat keputusan.
AnonymousAnonymous February 12, 2015
bodo punya staff Hospital tu... Kalau aku... dah lama maki monyet gedempul ni
AnonymousAnonymous March 05, 2015
salam puan...sy ex pa kepada pengarah hospital ini....pandangan saya....jika ape2 aduan...puan boleh berjumpa dengan pro hospital....bincang dengan pro dan dapatkan borang aduan untuk membuat aduan jika benar isu yg puan utarakan ini....ini kerana setiap aduan akan diproses dan disiasat...tiada perkara yg akan selesai jika puan bercerita disini...maaf jika mungkin saya tidak faham dan tidak berada di situasi puan pada masa itu...apapun...yang baik datang dari allah s.w.t yang buruk datang dari kita manusia yang kadang kala melakukan kekilafan tanpa kita sedari...
AnonymousAnonymous June 22, 2015
kita tunggu apa kata ksu kementeri...dan menterinya sendiri..
perkara begini kerap berlaku dimana-mana hospital maupun klinik.
seolaha-olah tiada pemantauan atas sikap pegawai/kakitangan mereka.
aduan demi aduan diterima dari dulu hingga sekarang tetapai tiada perubahan..
berbagai kempen penambahbaikan perkhidmatan awam namum kementerian seolah tidak peka dengan hal tersebut..

kementerian juga kempen sana-sini minta rakyat utamakan kesihatan dan membuat pemeriksaan berkala..dalam masa pegawai/kakitangan tidak dididik ke arah itu..
apakah akan berbalui harga kembpen/bajet kementerian jika masih ada pegawai/kakitangan yang bersikap macam ni...
... patutkah mereka ini masih dibiarkan...

...sekiranya perkara ini berleluasa bukan pegawai/kakitangan sahaja yang perlu dikenakan tindakan.. malahan pengarah hospital/klinik berkenaan juga perlu diambil tindakan atas kegagalan menyelia dan

Anda sangat dialu-alukan untuk komen di blog ini.