Kegiatan Ekonomi Yang Berpotensi Dimajukan di Kawasan Kajian - Kegiatan Ekonomi Geografi PT3 2015

Kegiatan Ekonomi Yang Berpotensi Dimajukan di Kawasan Anda - Kegiatan Ekonomi Geografi PT3 2015 - Calon PT3 Geografi 2015 dikehendaki memenuhi kajian lapangan dengan memberikan pendapat secara kreatif dan kritis serta rasional mengenai potensi kemajuan di kawasan kajian

Kegiatan ekonomi yang berpotensi untuk dimajukan bermaksud kegiatan ekonomi sedia ada yang boleh anda upgrade atau membuka satu kegiatan ekonomi yang baru untuk memenuhi keperluan penduduk atau dapat meningkatkan pendapatan.

Kegiatan Ekonomi Yang Berpotensi Dimajukan di Kawasan Kajian - Kegiatan Ekonomi Geografi PT3 2015

Contoh kegiatan ekonomi yang boleh anda pilih:

(a) Sektor Perikanan (Ikan Air Tawar)

contoh:
Kawasan tepi laut berpotensi untuk membina bangunan untuk burung-burung layang membina sarang. Ini disebabkan kawasan tepi laut mempunyai banyak burung layang. Kegiatan ekonomi ini mendatangkan pendapatan lumayan kerana harga sekilo sarang burung layang-layang mencecah ribuan ringgit. Akuakultur adalah salah satu kegiatan ekonomi yang berpotensi iaitu penternakan udang di kawasan paya bakau. Kawasan paya bakau sesuai untuk penternakan udang kerana ia berlumpur dan sentiasa ditakungi air.

(b) Sektor Perkhidmatan (Buka Homestay dan Pelancongan)

contoh:

Homestay adalah kemudahan tempat tinggal yang berorientasikan pelancongan desa amat berpotensi dijalankan di Telok Panglima Garang kerana kawasan ini mempunyai kampung tersusun. Pelancong berpeluang untuk mempelajari cara hidup seharian penduduk kampung disamping menambah pendapatan sampingan kepada keluarga yang terlibat.

huraian lengkap Inap Desa (homestay) : klik contoh 1, contoh 2

(c) Sektor Perindustrian (Kilang buat sabun daripada kelapa sawit/penghasilan kerepek)

(d) Tanaman Fertigasi

contoh:

Tanaman fertigasi merupakan satu kaedah penanaman pokok di dalam bekas atau polibeg yang dapat meningkatkan hasil pendapatan. Contoh pokok yang sesuai untuk kaedah ini seperti pokok cili dan timun jepun. Kaedah ini amat menguntungkan dan tidak memerlukan kawasan pertanian yang luas. Hal ini juga dapat membantu pendapatan kepada penduduk di Telok Panglima Garang.

(e) Ternakan Ladang (lembu/kambing)

(f) Pelancongan Desa

huraian lengkap : klik contoh 1, contoh 2

(g) Industri Kecil dan Sederhana (IKS)

huraian lengkap : klik contoh 1

*Pada setiap isi penting, sila sertakan fakta, huraian dan contoh*

Kredit Bintangsukan Cekgu Norazimah Cerita Cinta Balqis Melvister & Rossa Calla

INFO TUGASAN GEOGRAFI PT3 2015
4) CADANGAN USAHA MENINGKATKAN PENDAPATAN PENDUDUH -http://depalma-sp.blogspot.com/…/cadangan-usaha-meningkatka…
5) KEGIATAN EKONOMI YANG BERPOTENSI DIMAJUKAN DI KAWASAN KAJIAN - http://depalma-sp.blogspot.com/…/kegiatan-ekonomi-yang-berp…

{ 29 comments.. read them below or add one }

AnonymousAnonymous June 25, 2015
perniagaan pengangkutan sangat kurang [-(
semua pasal perikanan pertanian shj.....
AnonymousAnonymous June 25, 2015
saya tak tahu bagaiman buat geografi (X_X) (m)
AwokssAwokss June 26, 2015
Terbaikk arrr
AnonymousAnonymous June 27, 2015
perniagaan takda kaaaaaa 😪
AnonymousAnonymous June 27, 2015
Cara tingkatkan pendapatan menorah getah yang sedia ada
AnonymousAnonymous June 27, 2015
Naka tambahkan pendapatan guard madam mana
AnonymousAnonymous June 27, 2015
Contoh Pascal pertanian
AnonymousAnonymous June 27, 2015
ERK.. sedih! [-( [-( [-( [-( [-( [-( [-( [-( [-(
AnonymousAnonymous June 28, 2015
kejadah mengarut ni tpi ianya membantu saya KIPIDAP! 8-)
AnonymousAnonymous June 29, 2015
Boleh la dari xder..tqvm :d :d :d
AnonymousAnonymous June 29, 2015
Knapa sektor perikanan tu sangkar burung layang2
AnonymousAnonymous June 30, 2015
knapa semua yg aku bukak mesti more to penternakan, pertanian, pelancongan, kalau kitorg yg kat bandar ni nak buat cemana? ;(( ;(( ;((
AHMAD BAIHAQI AHMAD BAIHAQI June 30, 2015
adakah saya boleh guna ayat seperti diatas untuk folio Geografi saya? saya mahu ubah isi sahaja......... :-?
AnonymousAnonymous June 30, 2015
perniagaan- perniagaan atas talian,penghantaran barang dengan percuma,membina gerai berkecil - kecilan secara sambilan..

AnonymousAnonymous June 30, 2015
kalau dkt bandr tu ckp lah apa lg tak cukup.. pastu buat lah bnda tu. contoh kalau kt situ x de perpustakaan ke.. apa ke... bina la.. and kalau dh ada ckp lah nk besarkn or nk majukan lg..
AnonymousAnonymous July 01, 2015
mcm mne nk wat potensi sektor perniagaan dan perkhidmatan ???
AnonymousAnonymous July 01, 2015
Mmg serr x mmbantu lgsg larr nie bndar bukan kampung.......
AnonymousAnonymous July 01, 2015
i dont get it.. such a waste bruh :/
AnonymousAnonymous July 01, 2015
bull shit cow shit pt3 shit
AnonymousAnonymous July 01, 2015
sedih nya nya kebanyakkan contoh utk orang felda sebb pertanian . Nak perniagaan ke apa ke yang sesuai dengan bandar .
AnonymousAnonymous July 02, 2015
pisang anda terlalu kecil
AnonymousAnonymous July 02, 2015
kenape pertanian jeeee
AnonymousAnonymous July 02, 2015
kan..kawasan kajian saya pun bandar juga.macam mana nak dapatkan potensi lain??
AnonymousAnonymous July 03, 2015
uga uga wagu gali uli tokota wakani wali gola waguni wagulagula gagagagagaga =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =))

Anda sangat dialu-alukan untuk komen di blog ini.