Berbekalkan Gaji Yang Hanya RM950 Sebulan, Si Ayah Terpaksa Menurut Kehendak Anaknya Untuk Beli Dua Smartphones

Kisah Sedih Anak Suruh Bapa Belikan Note 3 Dan iPhone 6 - Asalamualaikum admin... Saya ade satu kisah benar.. Terjadi pada member saya yang kerja kat Batu Pahat. Harap Admin Sebar kan... Biar budak tu terasa.

Semalam aku dapat satu customer..seorang anak dan ayah dia datang..tengok ayah dia yang sakit kaki macam tak terdaya nak jalan..aku serve lah...

Kisah Sedih Anak Suruh Bapa Belikan Note 3 Dan iPhone 6

aku: Assalamualaikum pakcik..Kami ada set handphone, laptop dengan barangan rumah. Ada tiga cara iaitu bayar cash, kad kredit dengan ansuran mudah.

ayah: Kalau ansuran mudah tu mcm mana cara dia?

aku: Kalau ansuran mudah pakcik kena sediakan Payslip, IC, bank statement..kalau malas nak pergi bank untuk buat statement bank..pakcik boleh bagi je no akaun dan saya buatkan statement bankunutk pakcik...pakcik nk apa saya kirakan sekali monthly dia..dan paling maximum bayaran boleh sampai 3 tahun sahaja.

anak: ok bang.. berape ea sebulan untuk iPhone 6 128GB dengan Note 4..?

aku gi terus amek kalkulator dan terus kira.

aku: ok kalau 2 handphone RM296 utk sebulan selama 3 tahun (sambil tersenyum aku tgk muka pakcik tu yg mcm resah..aku tau pakcik tu sebenarnya org susah..)

anak.: ok ayah.. jadi ea..bole ea..

ayah : (hanya mampu angguk ikut kehendak anak dia).

aku : beli handphone sampai dua tu satu sape punya?umur adik ni pulak berapa?

anak: yg Note 4 saya punya..yg iphone 6 128GB tu saya nak hadiahkan makwe saya bang..minggu depan birthday dia..umur 15 bang.

aku: (aku mengucap dalam hati..sambil geleng kepale.ya Allah..macam nie sekali anak dia buat kt ayah dia..bapak dia yg bayar bln2..senang2 je dia bg mkwe dia..)..bapak dia terus keluarkan dokumen..aku tengok penyata gaji bapak dia sebulan cuma RM950..

aku: ok pakcik..ni saya proses..nanti dalam masa seminggu dapat jawapan lulus ke tak..

Ayah: ok baik dik..terima kasih.(dengan wajah seperti pasrah dgn kehendak anak dia)

aku: sama-sama pakcik...datang lagi.(aku senyum dgn rasa bersalah tgk keadaan ayah dia yang kaki tempang berjalan keluar..ya Allah rasa mcm nak menangis tengok...
Sumber : page sukanstar

3 comments.. read them below or add one

AnonymousAnonymous November 21, 2014
Sebagai orang islam sebolehnya kita tak perlu ambil contoh dari barat tapi bila trbaca isu ini sy memang nak puji budaya anak muda di barat sebab umur belasan tahun suda reti buat kerja part time while studying...dengan duit tu lh derang beli apa derang nak...biasanya umur masuk 20an lepas habis kolej derang akan pastikan cari ruma sewa sendiri bukannya tinggal dgn mak bapak...cuba tengok taylor swift dia pernah kata mulanya dia malu juga sebab semua kawan dia dah awal bdikari cuma dia sorang tinggal dgn parents tapi akhirnya dia tak sangka rezeki dia jadi artis dan dia bjaya gak now ada rumah sendiri... saya tgok orang kita sampai ke tua tinggal dgn mak bapak...alasan rumah kat malaysia mahal tak mampu...alasan nak jaga mak bapa...bagi sy hendak seribu daya tak hendak seribu dalih, kalau dah SELESA menumpang sampai ke mati lah kat rumah pusaka....kalau anak tunggal tak apa juga memang dekat dgn mak bapak tapi kalau adik beradik ramai masih menumpang dgn mak bapa? Sampai beranak pinak? Bagi pendapat saya tak patut sebab kita kena jaga aurat dengan ipar duai, kemudian kesian anak2 rumah sesak patutlah selalu melepak kat luar sebab rumah sesak apalagi kalau yg remaja kemudian satu lagi kalau menumpang kesian mak yg dah tua kena suruh jaga anak kita lagi...macam kopi 3in1 gamaknya sebab tu lah saya dan suami lebih rela pakai keta buruk yg penting ada rumah teres sendiri... apa kaitan dengan cerita di atas? Siapa saya nak judge kehidupan orang lain, siapa saya nakk judge kenapa anak dia macam itu....cuma point saya di sini nak highlightkn orang kita memang ramai yg tak suka brdikari..jgn salahkn anak kalau jadi sama mcm itu...
AnonymousAnonymous November 21, 2014
Itulah masalahnya di Malaysia kita terlalu menitik beratkan soal pelajaran semata-mata sehingga terlupa mengajar anak-anak berdikari..
gurustress gurustress November 24, 2014
Inilah bahana dpt anak tak ada otak

Anda sangat dialu-alukan untuk komen di blog ini.