HALAL membawa maksud luas mengenai tatacara hidup orang
Islam yang menitikberatkan aspek halalan thoyyiba iaitu kesucian, amalan
kebersihan dan kehidupan sihat. Dari sudut pandangan Islam, makanan yang baik
lagi halal mampu membentuk ketrampilan peribadi seseorang yang akhirnya
menyumbang kepada pembentukan ummah.
Sebagai umat Islam kita wajib memastikan sumber makanan dan
minuman adalah halal dan memenuhi panduan pemakanan syariat Islam.
Firman Allah SWT yang bermaksud: “Wahai sekalian manusia!
Makanlah dari apa yang ada di bumi, yang halal lagi baik, dan janganlah kamu
ikut jejak langkah syaitan; kerana sesungguhnya syaitan itu ialah musuh yang
terang nyata bagi kamu.” (Surah al-Baqarah, ayat 168)
Ibn kathir dalam kitabnya Tafsir Ibn Kathir menyatakan, perkataan
toyyiba itu membawa maksud baik, bermanfaat serta elok dari segi tabiat dan
syarak. Thoyyiba merangkumi dua perkara iaitu soal fizikal dan kerohanian.
Ia mestilah selari dengan syariat, tidak bercanggah dan
disertai keikhlasan kepada Allah SWT. Makanan halal di sisi syarak adalah
makanan bersih zatnya, suci kaedah perolehannya serta bebas dari sebarang
kemudaratan, sebaliknya makanan haram sekalipun lazat tetap keji di sisi Allah
SWT.
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Wahai orang yang
beriman, makanlah barang yang bersih daripada apa yang kami kurniakan kepada
kamu.” (Hadis riwayat Muslim)
Oleh itu, seorang Islam sama ada pengusaha makanan halal dan
individu hendaklah mengambil kira setiap perkara dari segi modal perniagaan,
pelaburan, hasil pendapatan serta hendaklah dijauhi unsur haram seperti judi,
riba atau rasuah.
Ajaran Islam amat menitikberatkan persoalan makanan halal
dan bersih kerana makanan haram yang dimasukkan ke dalam tubuh seseorang akan
membawa kepada kesan mendalam terhadap tingkah laku, budi pekerti, kejernihan
hati serta penerimaan doa kepada Allah SWT.
Panduan pemakanan dalam Islam adalah berlandaskan konsep
memberi kemudahan, menjaga nyawa, menjamin kesihatan tubuh badan dan akal.
Kerana itu setiap makanan yang memberi manfaat kepada tubuh badan dan akal
fikiran dibenarkan oleh syarak.
Firman Allah yang bermaksud: “Oleh itu, makanlah dari apa
yang dikurniakan Allah kepadamu dari yang halal lagi baik, dan bersyukurlah
akan nikmat Allah, jika benar kamu menyembah-Nya. Sesungguhnya Allah hanya
mengharamkan kepada kamu memakan bangkai, darah, daging babi, dan binatang yang
disembelih tidak kerana Allah maka sesiapa terpaksa sedang ia tidak dianiaya
dan tidak melampaui batas; sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
Manakala yang haram dan memudaratkan fikiran serta badan diharamkan dan
ditegah.” (Surah al-Nahl ayat 114-115)
Syed Qutb dalam Tafsir Fi Zilalil Quran menyatakan, sama ada
ilmu manusia dapat mengetahui hikmah pengharaman sesuatu perkara atau tidak, namun
yang pasti, Allah Maha Mengetahui dan amat mengatasi keupayaan kita untuk
mengetahui sesuatu perkara. Allah tidak mengharamkan sesuatu, kecuali pasti
perkara itu mempunyai bahaya dan kemudaratannya.
Ulama terkenal, Abdullah Sahl al-Tusturi berkata, sesiapa
yang makan makanan haram, maka akan bermaksiatlah anggota tubuhnya sama ada
atas kehendaknya atau tidak, sama ada dia tahu atau tidak dan sesiapa makan
makanan yang halal, maka seluruh anggota tubuhnya akan tunduk taat dan mudah
melaksanakan kebajikan. Berdasarkan kepada pandangan ini menunjukkan pemakanan
halal mempunyai kedudukan penting dalam kehidupan di dunia ini dan berkait
rapat dengan balasan hari akhirat.
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Mana-mana hamba,
dagingnya itu tumbuh dari perkara yang haram dan amalan riba, api nerakalah
yang patut (untuk membakar dan menghilangkan) daging itu.” (Hadis riwayat Ibn
Marduiah)
Dalam mengharungi perkembangan semasa di era global dunia
hari ini, banyak makanan dan minuman ditawarkan kepada kita perlu diperiksa dan
diteliti sebaiknya. Perkara yang halal lagi baik hendaklah menjadi keutamaan
manakala yang haram dan tidak baik semestinya dihindari.
Kita juga dituntut menjauhi barang syubhah yang mengelirukan
dan tidak jelas hukumnya. Kita sepatutnya berwaspada supaya tidak mengambil
atau mencubanya melainkan setelah dipastikan halal dan kebaikannya kerana
makanan dan minuman syubhah boleh mengheret kepada penggunaan barangan haram
secara tidak disangka-sangka.
Ada peniaga yang tidak bertanggungjawab memperdayakan
pengguna seperti memalsukan logo halal atau menggunakan logo halal pada produk
haram. Walaupun matlamat perniagaan untuk mencari rezeki dan mendapat
keuntungan, namun soal keberkatan dan keikhlasan tidak boleh diketepikan atau
dipandang remeh.
Mereka yang melakukan penipuan ini sebenarnya telah
mengkhianati masyarakat Islam dan melakukan amalan syaitan yang menyesatkan.
Akta Perihal Dagangan 2011 diharap dapat membantu mengatasi masalah ini dan
semua pihak perlu mematuhi akta yang berkuat kuasa mulai 1 Januari 2012.
Khutbah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)
Sumber : Berita harian