Bahaya!! Penyamun Guna Taktik Tanya Dan Rembat Untuk Samun



Guna taktik ‘tanya dan rembat’ sebelum samun

BENTONG: Satu sindiket dianggotai empat lelaki menggunakan taktik ‘tanya dan rembat’ iaitu bertanya alamat rumah seseorang sebelum menyamun mangsa dikesan aktif menjalankan kegiatan jahat mereka di daerah ini sejak akhir-akhir ini.
Difahamkan, geng berkenaan licik menyusun strategi hanya mensasarkan golongan wanita atau lelaki warga emas yang tinggal berseorangan di kediaman mereka sebelum menyamun rantai atau gelang emas dipakai mangsa.



Seorang suspek terbabit akan memberhentikan kenderaan di depan pintu pagar kediaman mangsa sebelum berpura-pura memanggil tuan rumah untuk bertanya alamat ke rumah seseorang.
Manakala tiga lagi rakannya yang lain akan menunggu di dalam kereta sambil berpura-pura membaca surat khabar.

Mangsa yang tidak mengesyaki apa-apa akan terus melayan pertanyaan suspek.

Namun, tiba-tiba suspek bertindak agresif merentap rantai atau gelang tangan emas dipakai apabila keadaan ketika itu ‘mengizinkan’ sebelum pantas masuk ke dalam kereta serta melarikan diri.

Dalam kejadian baru-baru ini, seorang pesara berusia 60 tahun kerugian RM3,000 apabila rantai emas dipakainya direntap selepas menerima ‘kunjungan’ geng terbabit.

Mangsa yang enggan dikenali berkata, ketika kejadian dia tinggal berseorangan di rumahnya apabila didatangi empat lelaki berusia lingkungan 20 tahun.

Katanya, seorang daripada suspek menunjukkan alamat rumah seseorang yang ditulis pada sekeping kertas apabila dia keluar ke pintu pagar rumah.

“Ketika dia menunjukkan kepada saya alamat itu, tiba-tiba sepantas kilat rantai emas yang saya pakai direntap sebelum melarikan diri dengan sebuah kereta,” katanya.

Sementara itu, Pemangku Ketua Polis Daerah, Deputi Superintendan Mohamad Mansor mengesahkan pihaknya menerima beberapa laporan mengenai kejadian seumpama itu.

Katanya, pihaknya percaya kegiatan itu didalangi suspek yang tinggal di luar daerah ini yang hanya datang secara bermusim untuk melakukan jenayah.

“Selain siasatan lanjut dilakukan untuk menangkap suspek, polis menasihatkan orang ramai supaya jangan melayan pertanyaan ‘orang asing’ jika bersendirian di rumah atau mencurigakan.

“Jangan sesekali keluar dari rumah dan melayan mereka kerana mungkin ia helah sindiket berkenaan untuk melakukan jenayah,” katanya sambil memaklumkan, ada juga beberapa kejadian yang tidak dilaporkan mangsa.

Menurutnya, modus operandi dilakukan suspek adalah taktik bermusim untuk memerangkap mangsa yang tinggal bersendirian dalam rumah sebelum menyamun mereka.


Sumber:Harian Metro

1 comment... add one now

Unknown Unknown October 19, 2011
jahat dan kejam.....
jumpa pukul je diorang ni

Anda sangat dialu-alukan untuk komen di blog ini.