Adakah Peluang Untuk Jawatan Safety Officer Masih Luas ?

Adakah Peluang Untuk Jawatan Safety Officer Masih Luas ?, "Malaysia Perlukan Lebih Ramai Safety Officer" kata NIOSH. - Institut Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (NIOSH) menggesa majikan di seluruh negara untuk melantik lebih ramai Pegawai Keselamatan dan Kesihatan  (SHOs).

Pengerusinya, Tan Sri Lee Lam Thye, berkata kekurangan SHOs disebabkan oleh peningkatan dalam saiz tenaga kerja dan percambahan projek pembangunan baru di seluruh negara.



"Negara kita memerlukan sekurang-kurangnya 9,000 SHOs, tetapi berdasarkan kepada rekod dari Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (DOSH), hanya 5984 SHOs berdaftar menerima lesen mereka tahun lepas," katanya.

Lee berkata bahawa laporan terkini mendapati lebih daripada 14 juta pekerja di negara ini pada tahun lepas dan angka itu dijangka meningkat.

"Bilangan pekerja dijangka meningkat dengan ketara, dengan kemajuan pelbagai projek mega seperti Kompleks Petroleum Bersepadu Pengerang di Johor, Lebuhraya Pan Borneo di Sarawak, Rail Line Pantai Timur dan Keretapi Berkelajuan Tinggi Singapura-KL.

"Kita mesti mencari jalan untuk menggalakkan majikan untuk membantu mencari SHOs, kerana mereka perlu mendapatkan sijil mereka dari penyedia latihan yang diperakui seperti NIOSH, dan mengumpul sekurang-kurangnya tiga tahun pengalaman sebelum mereka boleh memohon lesen dari DOSH," katanya selepas merasmikan pelancaran awal Persidangan dan Pameran Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (COSH) Pekerjaan di ibu pejabat NIOSH di Bandar Baru Bangi di sini, pagi ini.

Antara yang hadir ialah Pengarah NIOSH eksekutif, Zahrim Osman, dan Setiausaha Eksekutif, Ayop Salleh.

Sumber: NST

0 comment... add one now

Anda sangat dialu-alukan untuk komen di blog ini.