Tandas Terkotor Di Asia

Gambar Hiasan

  Kajian WTO letak Indonesia di tangga ke-12 daripada 18 negara


JAKARTA: Tandas di Indonesia dikategorikan sebagai tandas paling kotor di Asia, lapor satu kajian Pertubuhani Tandas Sedunia (WTO).
Organisasi itu meletakkan Indonesia di tangga ke-12 di kalangan 18 negara Asia yang diadili untuk tandas yang paling kotor.
“Kami mempunyai tandas yang paling teruk berbanding negara Asia Tenggara lain,” kata pengasas Persatuan Tandas Indonesia (ATI) Naning Adiwoso.



“Walaupun kedudukan kami lebih baik daripada Vietnam tetapi kita jauh lebih teruk berbanding Filipina, Malaysia, Singapura dan Thailand,” katanya.

Naning berkata kedudukan itu ditentukan WTO berdasarkan jumlah kuman ditemui di tandas yang diperiksa secara rawak setiap negara.

Naning berkata sekurang-kurangnya, 80 juta kuman ditemui dalam satu tandas dan kuman itu boleh membawa kepada penyakit berjangkit seperti demam kepialu.
Beliau menegaskan bahawa amalan mengepam tandas tidak mampu memusnahkan kuman, malah pembersihan dan sanitasi berterusan diperlukan.

“Pendidikan dalam keluarga memainkan peranan penting kerana ramai yang menganggap tandas kurang penting, justeru mereka membuang air besar atau kecil di sungai atau di tempat terbuka,” katanya.

Beliau berkata dengan peningkatan penduduk, negara itu memerlukan jumlah tandas awam yang banyak.

ATI ditubuhkan 10 tahun lalu dengan sasaran mendidik rakyat Indonesia mengenai keperluan untuk mengamalkan kebersihan tandas. Organisasi itu akan mengadakan acara sebagai menyambut Hari Tandas Sedunia pada 19 November. – Agensi

Sumber:Berita Harian

6 comments.. read them below or add one

BlogS of Hariyanto BlogS of Hariyanto October 16, 2011
sungguh menyedihkan mengetahui Indonesia dan negara asia lainnya termasuk dalam ketegori ini :(
c genk bah ne c genk bah ne October 16, 2011
pergh tandaas pun ada ranking..genk baru tahu ne..

jom lah ke blog genk tgk entri baru ^^
Mirul Mirul October 17, 2011
Nasib baik bukan kat malaysia. Tapi kalau tak beringat, sikit masa lagi mungkin akan dapat juga title tu.
derus derus October 17, 2011
mmg x lalu nak masuk mcm ni...

Anda sangat dialu-alukan untuk komen di blog ini.