Cara Membuat Gigi Kuning Menjadi Putih

gigi, putih, bersih

Salam sejahtera buat pengungjung blog dePalmaSP...hari ni saya ada cara-cara nak bagi gigi jadi putih walaupun gigi kuning berselapat...jom ikuti bagaimana cara-caranya...

Cara-cara nak bagi gigi yang kuning menjadi putih semula:-

1. Arang Kayu





Sebenarnya arang kayu juga sangat bagus untuk membersihkan kesan kuning pada gigi, namun bahan ini berbahaya kerana boleh merosakkan enamel secara kekal dan menimbulkan rasa sakit pada gigi. Oleh itu, anda sebaiknya tidak mencuba cara ini.


2. Lemon dan Garam


Anda boleh mendapatkan gigi putih cemerlang dengan menggunakan ubat gigi sendiri yang dihasilkan dari beberapa titisan jus lemon yang telah dicampur dengan sejumput garam dapur. Aplikasikan ia ke gigi dan gosok secara lembut seperti ketika anda sedang memberus gigi. Ini akan membantu menghilangkan kesan karat pada permukaan gigi.
 

3. Kulit Limau


Gosok gigi dengan menggunakan bahagian dalam kulit limau. Kulit limau mengandungi unsur pemutih yang sangat lembut, yang akan membantu menghilangkan kesan karat pada gigi tanpa membahayakan lapisan enamel gigi.


4. Daun Kari
Ambil enam helai daun kari, lalu dijemur di bawah terik matahari hingga kering dan rangup. Kisar keenam helai daun kari tersebut, setelah itu tambah kulit limau serbuk. Gosok campuran ini ke gigi setiap hari, maka nescaya dalam dua minggu anda akan mendapatkan gigi yang putih semulajadi.
5. Strawberi
 Strawberi bukan sekadar buah yang enak untuk dinikmati. Selain kaya vitamin C, strawberi juga dikenali mempunyai khasiat untuk membersihkan gigi. Walaupun rasanya manis, strawberi tidak berbahaya bagi kesihatan gigi. Sebaliknya, buah ini boleh membantu menghilangkan kesan karat pada gigi dan membuatkan gigi menjadi putih berseri.
6. Ekstrak Epal dan Cuka Putih






Ekstrak buah epal dan cuka putih juga sangat berkesan menghilangkan kesan karat pada gigi, kerana kedua-duanya mengandungi unsur pemutih yang membantu menghilangkan kotoran dengan cepat. Akan tetapi kedua-dua bahan ini sifatnya sangat keras, sehingga penggunaan secara harian akan menimbulkan kerosakan pada lapisan enamel. Selain itu, rasanya juga sangat pahit.
Tag : Articles
27 Comments for "Cara Membuat Gigi Kuning Menjadi Putih"

arang kayu tu...berfikir 100x mahu pakai...hehehe...nasib ada kesannya

pakai photoshop je xleh ke ?hihihih ~

:)
http://laman-ayahsu.blogspot.com/

Comel pulak tengok kulit limau tu, hehe. Petua yang bagus untuk diamalkan. Barulah kempen 'Senyumlah" dapat dijayakan. :)


sharifdez.blogspot.com

wah bagus info ni, yg saya tau arang je...hihihi

bagus neh..

boleh cuba nanti...hehe

patah gigi kot kalau pakai arang kayu... bukan jadi putih, jadi hitam lagi ada.. hahaha...

ORANGPERLIS MENULIS (update):
: Sebuah Kisah Review: AL-HIJAB
GOOFSPOTONFILM (update):
Movie Mistakes: HANTU BONCENG

salam..ni saya nak ckp bahawa tips yg nombor satu tu salah..hehe...sebenarnya orang tak guna arang kayu..
orang guna arang yg kat bontok kuali tu....dan campur dgn garam..baru jadi...maaf la kalau anda anggap ini kurang ajar..hehe..

Wooo best. Nti nk try la. Mudah je ni. :D

@Luqman Hakim
memang guna arang kayu la bro.. masa kecik2 dlu aku dah try.xya letak garam. kalau buntut kuali cam pelik je.

menarik petua2 ni...
dulu pernah jgk cuba arang tu wat putih gigi.
hehehe

guna arang? memang fikir byk kali sebelum nak apply..

THANX FOR THE INFO!nak try lepas ni:)

whosh , thanks . banyak membantu .

Info yg bgus. Sangat membantu. Mintak share yer. Thanks :)

Guna arang kayu memang bagus gigi akan jadi putih tapi kesan sampinganya arang itu boleh mengandungi karbon yg boleh menyebabkn batuk kering

Salam
Banyaknye info teramat bagus di sini. Minta kongsi baca, simpan dan halalkan guna ye

Silakan kpd sesiapa yg berminat . Info memang untuk dikongsi n dihebahkan ,Terima kasih famili ceria ucapkan .

Sapa cakap pakai arang boleh patahkan gigi? arang xda la kotor sbb ia nya dr kayu p0k0k2.. kecuali kita dh guna kt tempat yg k0t0r.. Dulu sy perokok..gigi bkn aje kuning tp ada karat..mak sy ckp dia dulu2 xda ubat gigi..mereka guna arang utk gosok gigi... jadi saya cuba..ternyata Mmg berkesan..karat pd gigi pun hilang..gigi jadik putih. Mula2 sy tumbuk arang..sy berus guna berus gigi tp karat x tanggal sgt...jadi sy bt0l2 buat mcm org dulu2 guna sabut kelapa pengganti berus gigi..baru karat tu hilang...gigi sy ok aje smpai skrg

Gne sbut klapa? +.+ camna nk gne tu?

da x nk bg muka berseri....just for women nie..hehe

Betul ke kan saya pakai jadi rosak gigi.pulak

Kulit limau tu bpe hari ye nk nmpk effect

saye ade byk lemon sape nak bole dtg umah saya sebiji lemon 100 ringgit .. :)

Anda sangat dialu-alukan untuk komen di blog ini.

Back To Top