berita Tergempar

Denaihati l Hidupkan Untuk Memberi

Cara Membuat Gigi Kuning Menjadi Putih

Salam sejahtera buat pengungjung blog Afif...hari ni Afif ada cara2 nak bagi gigi jadi putih walaupun gigi kuning berselapat...jom ikuti bagaimana cara-caranya...


Cara-cara nak bagi gigi yang kuning menjadi putih semula:-

1. Arang Kayu





Sebenarnya arang kayu juga sangat bagus untuk membersihkan kesan kuning pada gigi, namun bahan ini berbahaya kerana boleh merosakkan enamel secara kekal dan menimbulkan rasa sakit pada gigi. Oleh itu, anda sebaiknya tidak mencuba cara ini.


2. Lemon dan Garam


Anda boleh mendapatkan gigi putih cemerlang dengan menggunakan ubat gigi sendiri yang dihasilkan dari beberapa titisan jus lemon yang telah dicampur dengan sejumput garam dapur. Aplikasikan ia ke gigi dan gosok secara lembut seperti ketika anda sedang memberus gigi. Ini akan membantu menghilangkan kesan karat pada permukaan gigi.
 

3. Kulit Limau


Gosok gigi dengan menggunakan bahagian dalam kulit limau. Kulit limau mengandungi unsur pemutih yang sangat lembut, yang akan membantu menghilangkan kesan karat pada gigi tanpa membahayakan lapisan enamel gigi.


4. Daun Kari
 
 
Ambil enam helai daun kari, lalu dijemur di bawah terik matahari hingga kering dan rangup. Kisar keenam helai daun kari tersebut, setelah itu tambah kulit limau serbuk. Gosok campuran ini ke gigi setiap hari, maka nescaya dalam dua minggu anda akan mendapatkan gigi yang putih semulajadi.
 
 
5. Strawberi
 
 
 Strawberi bukan sekadar buah yang enak untuk dinikmati. Selain kaya vitamin C, strawberi juga dikenali mempunyai khasiat untuk membersihkan gigi. Walaupun rasanya manis, strawberi tidak berbahaya bagi kesihatan gigi. Sebaliknya, buah ini boleh membantu menghilangkan kesan karat pada gigi dan membuatkan gigi menjadi putih berseri.
 
 
6. Ekstrak Epal dan Cuka Putih






Ekstrak buah epal dan cuka putih juga sangat berkesan menghilangkan kesan karat pada gigi, kerana kedua-duanya mengandungi unsur pemutih yang membantu menghilangkan kotoran dengan cepat. Akan tetapi kedua-dua bahan ini sifatnya sangat keras, sehingga penggunaan secara harian akan menimbulkan kerosakan pada lapisan enamel. Selain itu, rasanya juga sangat pahit.
 
 
widgets
27 Comments
Disqus
Fb Comments
Comments :

27 comments :

  1. arang kayu tu...berfikir 100x mahu pakai...hehehe...nasib ada kesannya

    ReplyDelete
  2. pakai photoshop je xleh ke ?hihihih ~

    ReplyDelete
  3. :)
    http://laman-ayahsu.blogspot.com/

    ReplyDelete
  4. Comel pulak tengok kulit limau tu, hehe. Petua yang bagus untuk diamalkan. Barulah kempen 'Senyumlah" dapat dijayakan. :)


    sharifdez.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. wah bagus info ni, yg saya tau arang je...hihihi

    ReplyDelete
  6. bagus neh..

    boleh cuba nanti...hehe

    ReplyDelete
  7. patah gigi kot kalau pakai arang kayu... bukan jadi putih, jadi hitam lagi ada.. hahaha...

    ORANGPERLIS MENULIS (update):
    : Sebuah Kisah Review: AL-HIJAB
    GOOFSPOTONFILM (update):
    Movie Mistakes: HANTU BONCENG

    ReplyDelete
  8. salam..ni saya nak ckp bahawa tips yg nombor satu tu salah..hehe...sebenarnya orang tak guna arang kayu..
    orang guna arang yg kat bontok kuali tu....dan campur dgn garam..baru jadi...maaf la kalau anda anggap ini kurang ajar..hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul ke kan saya pakai jadi rosak gigi.pulak

      Delete
  9. Wooo best. Nti nk try la. Mudah je ni. :D

    ReplyDelete
  10. @Luqman Hakim
    memang guna arang kayu la bro.. masa kecik2 dlu aku dah try.xya letak garam. kalau buntut kuali cam pelik je.

    ReplyDelete
  11. menarik petua2 ni...
    dulu pernah jgk cuba arang tu wat putih gigi.
    hehehe

    ReplyDelete
  12. guna arang? memang fikir byk kali sebelum nak apply..

    ReplyDelete
  13. THANX FOR THE INFO!nak try lepas ni:)

    ReplyDelete
  14. whosh , thanks . banyak membantu .

    ReplyDelete
  15. Info yg bgus. Sangat membantu. Mintak share yer. Thanks :)

    ReplyDelete
  16. Guna arang kayu memang bagus gigi akan jadi putih tapi kesan sampinganya arang itu boleh mengandungi karbon yg boleh menyebabkn batuk kering

    ReplyDelete
  17. Salam
    Banyaknye info teramat bagus di sini. Minta kongsi baca, simpan dan halalkan guna ye

    ReplyDelete
  18. Silakan kpd sesiapa yg berminat . Info memang untuk dikongsi n dihebahkan ,Terima kasih famili ceria ucapkan .

    ReplyDelete
  19. Sapa cakap pakai arang boleh patahkan gigi? arang xda la kotor sbb ia nya dr kayu p0k0k2.. kecuali kita dh guna kt tempat yg k0t0r.. Dulu sy perokok..gigi bkn aje kuning tp ada karat..mak sy ckp dia dulu2 xda ubat gigi..mereka guna arang utk gosok gigi... jadi saya cuba..ternyata Mmg berkesan..karat pd gigi pun hilang..gigi jadik putih. Mula2 sy tumbuk arang..sy berus guna berus gigi tp karat x tanggal sgt...jadi sy bt0l2 buat mcm org dulu2 guna sabut kelapa pengganti berus gigi..baru karat tu hilang...gigi sy ok aje smpai skrg

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gne sbut klapa? +.+ camna nk gne tu?

      Delete
  20. da x nk bg muka berseri....just for women nie..hehe

    ReplyDelete
  21. Kulit limau tu bpe hari ye nk nmpk effect

    ReplyDelete
  22. saye ade byk lemon sape nak bole dtg umah saya sebiji lemon 100 ringgit .. :)

    ReplyDelete

PRAY FOR MH17

Nahas MH17 Terhempas di Ukraine
Designed By SEO