Kelebihan Mandi Sebelum Subuh Pada Tubuh Kita

Kelebihan Mandi Sebelum Subuh Pada Tubuh Kita, Advantages of Bathing Before Fajr - Salah satu cara terbaik membersihkan kotoran serta menyegarkan badan adalah dengan MANDI. Tetapi, ramai masih kurang tahu bahawa mandi sebelum waktu Subuh banyak manfaatnya kepada tubuh manusia.

kelebihan mandi sebelum subuh


Terdapat 6 kelebihan apabila kita mandi sebelum subuh, antaranya:
There are likely six advantages when we bath before Fajr which are:

1 - Meningkatkan sel darah putih (Increases white blood cells)
Apabila mandi dengan air sejuk, peningkatan sel darah putih terjadi dalam tubuh badan. Jumlah sel darah putih yang banyak dapat meningkatkan daya tahan penyakit dan tubuh boleh melawan virus tersebut, Oleh itu, kita tidak mudah dijangkiti sebarang penyakit.

2 - Mengurangkan risiko darah tinggi (Reduces the risk of high blood pressure)
Bagi sesiapa yang telah menghidap penyakit darah tinggi, cara ini sedikit sebanyak salah satu cara yang dapat mengurangkan penyakit ini. InsyaAllah dengan izin Allah, penyakit ini boleh sembuh jika diamalkan setiap hari.

3 - Kulit lebih lembut dan halus (The skin become soft and smooth)
Jika boleh, anda perlu elakkan menggunakan alat pemanas air sewaktu mandi sebelum Subuh kerana ianya dapat mengurangkan lingkaran gelap bawah mata. Kuku anda juga akan menjadi sihat, kuat dan tak mudah retak. Tambahan lagi, kulit anda akan lebih lembut dan halus.

4 - Mengurangkan tekanan serta menjadi lebih tenang (Reduce depression and become more calm)
Air yang sejuk dapat melancarkan kembali peredaran darah setelah lama berbaring (tidur). Buat anda yang mengalami kemurungan (depression), inilah cara yang terbaik untuk menghilangkannya. Oleh itu, ubahlah tabiat anda untuk mandi pada waktu sebelum Subuh.

5 - Meningkatkan kesuburan (Increase the rate of fertility)
Kesihatan tubuh manusia akan mendapat reaksi yang positif apabila anda mandi awal pagi. Ia dapat meningkatkan hormon testosteron pada lelaki dan estrogen untuk wanita.

6 - Melancarkan peredaran darah (Enhance blood circulation)
Jika peredaran darah dalam tubuh kita lancar, maka tubuh badan kita akan menjadi lebih sihat dan bertenaga. Malah, anda juga boleh melakukan aktiviti seharian tanpa rasa letih langsung

0 comment... add one now

Anda sangat dialu-alukan untuk komen di blog ini.