Nama-Nama Yang Dilarang Dalam Islam, No.5 Yang Paling Ramai Guna!

Nama-Nama Yang Dilarang Dalam Islam - Memang ramai yang suka menggabungkan nama suami dan isteri tetapi adakah ia menghasilkan makna yang baik? Ketahuilah nama juga merupakan gambaran bagi sifat, gaya hidup dan pemikiran kedua ibu bapa seseorang.

Nama yang ditegah dalam islam seperti Rozana, Suzana atau yang menggunakan nama ‘zana’, bunyinya sedap sekali tapi maknanya ‘berzina’ atau pun nama ‘wati’ yang bererti ‘bersetubuh’. Jadi elakkanlah menggunakan nama-nama yang dilarang dalam islam.

nama dilarang dalam islam, nama ditegah dalam islam, nama yang disukai orang melayu


Di dalam perawatan Islam juga terdapat beberapa nama yang sebaiknya dielakkan untuk diberikan kepada putera-puteri anda kerana maknanya yang tidak elok, buruk dan boleh mendatangkan masalah di kemudian hari.

TENTU kita pernah mendengar ungkapan, ‘Apa Ada Pada Nama’ bukan??? Telah terbukti bahawa nama amat penting dalam memain peranan terhadap diri seseorang individu/insan.Dalam program Tanyalah Ustaz, di TV9, Ustaz Sharhan Shafie seorang pengamal perubatan Islam menyatakan nama-nama berikut merupakan antara nama-nama anak Jin. Hindarilah agar tidak bertembung dengan nama-nama jin.

Contohnya :

1. Balqis – ketua jin

2. Qistina/Kistina – penghulu jin

3. Najwa – bisikan

4. Zaqwan/Zaquan – anak jin

5. Haikal/Haiqal – tengkorak

6. Badrisha/Badlisha/Herisha

Peringatan dari Ustaz Sharhan Shafie, kepada mereka-mereka yang mempunyai nama-nama seperti di atas TIDAK perlu untuk menukarkan nama tetapi cukuplah dengan menukar nama panggilan. Sebagai contoh, kalau nama NUR NAJWA. Kalau sebelum ini nama panggilan adalah Najwa, elok ditukarkan kepada Nur saja.Sesungguhnya segala macam penyakit sama ada sakit biasa atau misteri, semuanya datang dari Allah SWT. Bukan dari nama seseorang, semuanya ketentuan-Nya jua...

Cuma apa yang Ustaz Sharhan mahu sampaikan ialah dia selalu jumpa kes-kes pesakit yang datang untuk buat rawatan, pesakit itu namanya sama seperti nama-nama anak jin di atas. Sebab itulah dia menasihatkan kalau boleh

elakkan memberi nama anak seperti nama anak yang selalu dipakai jin, walaupun tidaklah salah apatah lagi berdosa memakai nama tersebut...

Ini sebagai peringatan kepada ibu bapa untuk menamakan anak mereka, nama ini perlu di elakkan sebagai nasihat dari Ustaz Sharhan untuk ibu bapa di luar sana.

Ibn Umar berkata:
 “Anak perempuan Umar dinamakan dengan nama ‘Asiah (wanita yang derhaka), lalu dinamakan oleh Rasulullah SAW dengan Jamilah (cantik).”(riwayat Tirmidzi dan Ibn Majah).

Disunatkan mengubah nama yang buruk atau yang tidak baik kerana Nabi SAW telah melakukannya kepada para sahabat baginda, di mana Rasulullah SAW pernah menukar nama seorang yang bernama Abdul Hajar (hamba batu) kepada Abdullah. Ada yang bernama ‘Asi (yang derhaka) lalu ditukar kepada Muti’ (yang taat).

Aishah r.a berkata:
 “Rasulullah telah menukar nama-nama yang buruk.” (riwayat Tirmidzi).”

[Nama-Nama Yang Dilarang Dalam Islam]


Berikut adalah sebahagian daripada nama-nama lain dalam Islam yang harus

dielakkan dan dihindari bagi menamakan bayi anda :



A

Abiqah Hamba yang lari dari tuannya

Abkam Tidak celik, buta

Afinah Yang bodoh

Amah Hamba suruhan perempuan

Asiah Wanita yang derhaka

Asyar Paling jahat

Asyirah Yang tidak bersyukur atas nikmat

Aznie Aku berzina


B

Baghiah Yang zalim, jahat

Bahimah Binatang

Bakiah Yang menangis, merengek

Balidah Yang bodoh, bebal

Baqarah Lembu Betina

Batilah Yang batil, tidak benar


D

Dabbah Binatang

Dahisyah Goncang, stress

Dahriyah Yang mempercayai alam wujud dengan sendirinya

Dami’ah Yang mengalir air matanya

Daniyah Yang lemah dan hina

Darakah Kedudukan yang rendah


F

Faji’ah Kecelakaan

Fajirah Yang jahat, yang berdosa

Fasidah Yang rosak, yang binasa

Fasiqah Yang jahat, si fasik

Fasyilah Gagal, kalah


G

Ghafilah Yang lalai, yang leka

Ghaibah Hilang

Ghailah Kecelakaan, bencana

Ghamitah Yang tidak mensyukuri nikmat

Ghasibah Perampas, perompak

Ghawiah Yang sesat, yang mengikut hawa nafsu


H

Haqidah Yang dengki

Hasidah Yang hasad

Hazinah Yang sedih

Huzn Kesedihan


J

Jafiah Yang tidak suka berkawan

Jariah Hamba suruhan perempuan


K

Kafirah Yang kafir, yang ingkar

Kaibah Yang sedih

Kamidah Yang hiba, yang sangat berduka

Kazibah Pendusta, pembohong

Khabithah Yang jahat, yang keji

Khali’ah Yang tidak segan silu, mengikut hawa nafsu

Khamrah Arak

Khasirah Yang rugi

Khati’ah Yang bersalah, yang berdosa


L

Laghiah Sia-sia, tidak berfaedah

Lahab Bara api

Lahifah Yang sedih, menyesal dan dizalimi

La’imah Yang tercela

Lainah Yang terkutuk


M

Majinah Yang bergurau senda tanpa perasaan malu

Majusiah Agama menyembah api atau matahari

Maridah Yang menderhaka

Munafikah Yang munafik

Musibah Celaka, bencana, kemalangan


N

Najisah Yang najis dan kotor

Nariah Api

Nasyizah Yang menderhaka dan melawan suami


Q

Qabihah Yang buruk, hodoh

Qasitah Yang melampaui batasan dan menyeleweng dari kebenaran

Qatilah Pembunuh

Qazurah Kejahatan, perzinaan


R

Rajimah Yang direjam, yang dilaknat

Razani Kepala zakar lelaki

Razi’ah Kecelakaan, musibah

Razilah Yang keji dan hina


S

Safih Insan Manusia bodoh

Safilah Yang rendah dan hina

Sahiah Yang pelupa

Sharrul / Sharru Jahat

Sakirah Pemabuk

Sakitah Yang jatuh, yang hina, yang jahat

Syafihah Yang bodoh

Syani’ah Yang buruk

Syaqiyah Yang menderita

Syaridah Yang diusir

Syariqah Pencuri

Syarisah Yang buruk akhlak

Syarrul Bariyyah Sejahat-jahat manusia

Syatimah Maki hamun


T

Tafihah Karut

Talifah Yang rosak, yang binasa

Talihah Yang tidak baik

Tarbiyah Yang papa kedana

Tarikah Anak dara tua


W

Wahiah Yang lemah, yang jatuh, yang buruk

Wahimah Yang lemah

Wahinah Penakut

Wailah Bencana, keburukan

Wajilah Penakut

Waqi’ah Pertempuran dalam peperangan, umpatan

Waqihah Yang kurang sopan dan malu

Wasikhah Yang kotor

Wasyiah Yang mengumpat, yang mengadu dombakan orang

Wati/Waty Nama Hindu/tiada makna

Wathy / Wathi Bersetubuh


Y

Yabisah Yang kering, yang sedikit kebaikannya

Yaisah Yang berputus asa


Z

Zalijah Kebinasaan

Zalilah Yang hina

Zalimah Yang zalim

Zaniyah Penzina, pelacur

Zufafah Racun pembunuh


Untuk ibu bapa pilih la nama anak kamu dengan sebaik-baiknya. Jangan diletak nama anak ikut sedap mulut sebut, bukan ikut sedap maksud. Semoga manfaat...

2 comments.. read them below or add one

Sentiasa Panas Sentiasa Panas July 02, 2015
Janganlah bagi nama sembarangan kan. Sebagai orang tua, kenalah berhati-hati dan teliti..
AnonymousAnonymous August 25, 2015
Kalau tak silap mksud haikal tu subur...mcm xbetul je artikel ni..ade beli buku nama2 kluaran ustaz sharhan..xde pun nama haikal dlm senarai nama dsukai jin

Anda sangat dialu-alukan untuk komen di blog ini.