Lebuhraya Pantai Timur (LPT) Bakal Dibuka Menjelang Aidiladha

Lebuhraya Pantai Timur (LPT) Bakal Dibuka Menjelang Aidiladha - Assalamualaikum, sebahagian lagi Lebuhraya Pantai Timur (lLPT) Fasa II yang menghubungkan Cheneh ke Kijal, Kemaman sejauh 56 kilometer (km) dijangka dibuka kepada pengguna jalan raya, sebelum Aidiladha. Sebelum ini, LPT sama yang menghubungkan Jabor, Hulu Terengganu ke Cheneh, Kemaman telah dibuka pada 21 Julai lalu iaitu seminggu sebelum menjelang Aidilfitri.

Lebuhraya Pantai Timur (LPT) Bakal Dibuka Menjelang Aidiladha, Lembaga Lebuhraya Malaysia, PLUS,


Berdasarkan pemantauan pada Syawal lalu , laluan sepanjang 26 km itu menjadi laluan alternatif kepada orang ramai mengelak kesesakan yang sebelum ini menggunakan laluan pantai, Kemaman-Dungun dan Jerangau Jabor.

Pengerusi Jawatankuasa Insfrastruktur dan Kemudahan Awam Negeri Ir Rosli Othman, berkata, apabila laluan Cheneh ke Kijal dapat beroperasi sebelum Aidiladha ini, dapat memendekkan lagi jarak perjalanan dan masa pengguna.

“Apabila LPT Fasa II dibuka sepenuhnya pengguna dari Kuala Lumpur boleh datang ke Terengganu dalam masa tiga hingga empat jam saja, “katanya.

Untuk rekod, LPT 2 sepanjang 184 kilometer yang bermula dari Jabor, Kemaman ke Kampung Gemuruh, di utara Kuala Terengganu itu adalah kesinambungan projek LPT Fasa 1 iaitu dari Karak ke Kuantan sepanjang 159 kilometer yang dimulakan pada Mac 2006.

Projek itu terbahagi kepada 16 pakej iaitu 15 pakej dilaksanakan Jabatan Kerja Raya yang ditawarkan secara tender terbuka konvensional dan satu pakej lagi secara rundingan terus dikendalikan Lembaga Lebuhraya Malaysia.

2 comments.. read them below or add one

Admin Admin September 19, 2014
Saya ada tengok laluan ni masa gi Terengganu, nampak masih berpalang walaupun ada signboard dah naik. Ingat nak cuba laluan ni nanti ..
hyhhh hyhhh September 20, 2014
saya pun pernah cuba lebuhraya ni jugak cuma yang dia bukak pendek sebelum ni..

Anda sangat dialu-alukan untuk komen di blog ini.