Tudia!! Ramainya Orang Muda Yang Muflis Sekarang Nie

KEBANJIRAN kompleks beli-belah menjadi tarikan kepada orang ramai untuk berbelanja melebihi kemampuan. - Gambar hiasan

SUBANG JAYA - Hampir 45,000 individu yang berumur di bawah 35 tahun di negara ini diisytiharkan muflis sejak tiga tahun lalu berdasarkan laporan yang dikeluarkan oleh Jabatan Insolvensi Malaysia.

Daripada jumlah tersebut, secara purata 41 individu muflis setiap hari akibat kegagalan menjelaskan bebanan bayaran kad kredit, yuran perubatan, sewa beli dan hutang ah long.

Perkara tersebut diakui sendiri oleh Ketua Pegawai Eksekutif Pusat Penyelidikan dan Sumber Pengguna, Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Datuk Paul Selvaraj (gambar kecil). Menurut beliau, kajian awal yang dilakukan oleh FOMCA terhadap 100 individu mendapati golongan tersebut menghabiskan sebanyak 30 peratus daripada gaji mereka untuk membayar hutang-hutang yang tertunggak setiap bulan.

"Biarpun mereka bergaji lingkungan RM3,000 sebulan, jumlah pembayaran sebanyak 30 peratus adalah tinggi khususnya dalam menampung kos hidup.

Sumber:Kosmo

1 comment... add one now

Wanie Wonek Wanie Wonek October 12, 2011
takda duit buat cara takda duit dahla .. tak yah la belagak sampai apa yang orang ada kita pun nak tapi hakikat tak berduit. adoiii

Anda sangat dialu-alukan untuk komen di blog ini.