Kisah Seorang Pengembara Islam Mengayuh Basikal di Malaysia Tanpa Sebarang Wang

Kisah Seorang Pengembara Islam Mengayuh Basikal di Malaysia Tanpa Sebarang Wang - Assalamualaikum, kisah ini diceritakan oleh: Alip Hamid mengenai seorang pengembara yang suka mengembara di negera-negara Islam

Salam. Saya dalam perjalanan pulang ke kampung. Saya ternampak seorang lelaki tua menuntun basikal atas highway. Saya menunggang mennetang arus sebab nak pergi dekat dia. Saya smpai je dia kata "Asslamualaikum apa khabar iman". Dia tak pandai berbahasa Melayu. Dia tunjuk saya peta dan dia nak ke KLIA sebab dia akan terbang balik ke Turki selepas habis keliling mlysia dengan basikal buruknya. Bila saya tanya tiket mana. Dia kata "Allah will give later". Lepas tu saya tengok peta dia..rupanya dia dah kayuh basikal dari Kota Bharu melalui Pantai Timur sehingga Johor Bahru. Dari Johor Bahru beliau akan berkayuh ke KLIA. Masa saya jumpa, ni di Ayer Keroh Melaka. Bayangkan dia dh mengayuh lebih 200km pagi tu tapi dia sangat wangi dan tak berbau peluh. Bila saya kata nak tolong bawak ke KLIA dia cakap. "Don't don't.. Allah will help me. " Saya hulur duit pun dia kata "Allah will give me money". Dia tunjuk bukti dalam dompet dan dalam beg dia memang tiada duit langsung. Passport je dia ada. Dalam beg dia ada Al-Quran dan kitab-kitab lama dan perlatan solat. Yang paling aku sedih dia kata dia dah pusing banyak negara Islam tapi Malaysia is the lowest islam. Kebergantungan dia pd Allah sangat kuat sampaikan dia mampu menjelajah ke mana2 tanpa ada duit. Tapi mana dia dapat tiket flight. Bila saya nak tolong dia tak nak.. Saya ckp la saya nk teruskan perjalanan. Then dia angkat tangan berdoa utk saya.saya tak faham apa yang didoakan. Sepanjang perbualan kami mulut dia tak pernah berhenti dari mengaji sambil nasihat saya.

pengembara islam

0 comment... add one now

Anda sangat dialu-alukan untuk komen di blog ini.