Kisah Sedih Seorang Suami Yang Hanya Bergaji RM3000 Sebulan

Kisah Sedih Seorang Suami Yang Hanya Bergaji RM3000 Sebulan - 30hb , suami dapat gaji RM3,000.00 terus buat internet banking bayar bill air Rm30.00, bayar duit rumah Rm700.00 bayar duit kereta Rm700.00 , bil telephone suami dan isteri Rm200.00 , bill elektrik Rm170.00 , ansuran motor Rm150.00 dan yuran tuisyen anak Rm150.00 ..serta menukarkan Rm150.00 duit pecah seringgit-seringgit untuk belanja sekolah anak anak untuk sebulan...lalu berbekalkan duit baki Rm750.00 balik kerumah jemput isteri dari tempat kerja..terus di sambut ngan isteri satu soalan " ari ni hari gaji abang kan??..jom pergi beli barang dapur byk dah habis sambil bawak bebudak makan luarlah mlm ni sebab I tak laratlah nak masak ari ni... bebudak pun esok hari sabtu cutikan?" Suami mengangguk lemah terpaksa setuju demi anak dan isteri.
Kisah Seorang Suami Yang Hanya Bergaji RM3000 Sebulan, DIari Seorang Suami, Bila Lelaki Tak Berduit,

Kemudian bila selepas magrib berangkatlah anak beranak ke kedai untuk makan dan berbelanja barang dapur dan sebelum itu suami singgah isi minyak kereta Rm50.00 langsung ke kedai makan dan makanlah anak beranak tersebut dgn bil makan berjumlah Rm50.00..Setelah itu langsung pergi berbelanja barang dapur dgn jumlah Rm 250.00 untuk barang kering dan Rm 50.00 untuk barang basah..

setelah semuanya selesai pulanglah keluarga tersebut kerumah dengan suami hanya tinggal gaji yang baru dpat pagi tadi sebanyak Rm300.00 sahaja.Maka tidurlah si suami dengan mata yang terkebil kebil mengenangkan baki duit yg tinggal hanya dalam beberapa jam sahaja dapat gaji tadi..

Keesokannya, pagi Sabtu isteri suruh si suami belikan roti canai untuk sarapan pagi...suami pun pergilah beli dengan modal Rm5.00 dan surat khabar Rm1.50.. manakala menjelang petang si isteri dan anak anak ajak suami jalan jalan di pasar malam Jalan TAR sempena malam minggu...si suami ikutkan jugak dlm keadaan dilema bagi menjaga hati isteri dan anak anak. Terpaksa tambahkan lagi minyak kereta sebanyak Rm30.00 ..

Sesampai di jalan TAR si isteri berkenan dengan tudung bawal berharga Rm15.00 mintak dibelikan..suami pun keluarkan duit bayar..kemudian bila ke depan sedikit bahagian pakaian kanak kanak pula nampak baju tidur anak anak yg berharga Rm15.00 sehelai..isteri pun selamba kata, "bang baju tidur bebudak ni pun dah lusuh..belikan diorg yg baru ni.murah jer Rm15.00 hingget"

...Suami keluarkan lagi Rm30.00 untuk baju tidur anak anak.
Lalu terus pulang ke kereta untuk balik ke rumah bersama sama..tetapi dalan perjalanan nak pulang anak anak merengek dahaga dan lapar lalu minta singgah di kedai makan untuk makan malam...Sang ayah kesiankan dengan rengekan anak, singgahlah di kedai makan tomyam dan makan dengan membayar Rm30.00 lagi..Jumlah keseluruhan baki yg tinggal selepas 48jam dapat gaji ialah Rm188.50.

Kisah Seorang Suami Yang Hanya Bergaji RM3000 Sebulan, DIari Seorang Suami, Bila Lelaki Tak Berduit,
Keesokannya hari Ahad...isteri suruh pergi kedai pagi pagi untuk belikan santan dan sedikit ikan bilis untuk masak nasi lemak sebagai sarapan pagi...suami modalkan lagi Rm7.00 dan Rm1.50 untuk suratkhabar...tinggallah duit gaji genap Rm180.00..Malamnya pula beri pada isteri Rm150.00 untuk belanja makan dia di pejabat atas dasar nafkah kepada isteri tercinta...


Maka bermulalah pagi hari isnin si suami dgn berbekalkan modal baki gaji hari jumaat kelmarin sebanyak Rm30.00 untuk isi minyak motor dan makan di pejabat..serta menghitung hari lagi untuk ke 30hb yg akan datang samada sampai atau tidak??....selang seminggu selepas itu pada hujung minggu isteri ajak balik kampung melawat ibu ayah dia di kampung..

suami katakan tidak.ada modal...lalu isteri menjawab dengan sinis "kalau ajak balik.kampung saya jer takder duit...kalau ajak balik kampung saya jer abang kata takde duit...mana pergi duit gaji abang selama ni....takkanlah seminggu gaji dah tak berduit...abang ada pompuan lain ke??" Terpinga pinga suami. Nak di jawab jadi perang...nak di ceritakan yang sebenar nanti disalahkan balik.

6 comments.. read them below or add one

AnonymousAnonymous August 31, 2014
Bangsawan2 amano yg terbaca, akan kata suami tersebut tak tahu menguruskan perbelanjaan keluarga. Manakala mereka pula hidup penuh dengan kemewahan hasil dari kesusahan rakyat dibawahnya...
Miss Vee Miss Vee September 01, 2014
Rahsia Teragung Lelaki Sejati Terbongkar !!
This Is What Women Really Want !!
KLIK HERE !!
AnonymousAnonymous October 16, 2014
rocky the unused great brown dick says: inilah salah satu punca: 1. penambahan kes2 rasuah di sector kerajaan 2. penambahan kes2 pecah amanah 3. berkembangnya industry lendir haram dari China, Indon, Vietnam dll 4. penambahan kes2 skandal bukan muhrim.. dan 4. kenaikan jumlah pesakit Mati Pucuk dikalangan lelaki berkelamin ha ha ha ha
Cik Iman Cik Iman November 08, 2014
Saya belum keje lagi, study lagi tapi tengok betapa banyak duit habis walaupun gaji RM3,000, risau gak :(
AnonymousAnonymous December 02, 2014
untung gaji suami RM 3000.00
Cuba renungkan ramai lagi yg bergaji sebulan RM 1500.00 je
AnonymousAnonymous October 08, 2015
inilah pelajaran yang baik bagi orang Melayu Islam yang rata-rata tidak tahu apa itu keutamaan dalam hidup ! Kalau semua perkara penting dan tidak dapat bezakan apa yang paling penting maka akibatnya ialah kesusahan yang dicari sendiri! Ukur baju badan sendiri!!

Anda sangat dialu-alukan untuk komen di blog ini.