FAKTA-FAKTA MENARIK MENGENAI BANGSA YAHUDI DAN ISRAEL



  • Bangsa Yahudi adalah bersaudara dengan bangsa Arab. Yahudi adalah dari keturunan nabi Ishaq/Isaac A.S. dan Arab adalah dr keturunsn nabi Ismail/Ishmael A.S. Kedua-duanya adalah anak kepad nabi Ibrahim/Abraham a.s. Justeru kedua2 yahudi dan arab adalah Semitik.
  • Bangsa Yahudi meninggalkan Sepanyol/Spain ketika kejatuhan kerajaan Islam Andalusia pada tahun 1492 kerana sekian lamanya yahudi mendapat perlindungan dari kaum muslimin dan bukannya kaum kristian.
  • Lebih 80% immigran Yahudi di Israel bukanlah keturunan Yahudi yg asal di Palestine. Mereka adalah kaum Ashkenazi atau Khazar iaitu satu bangsa Germanic Caucasian yang memeluk agama Yahudi pada abad ke7 AD (refer Wikipedia). Yahudi yang asal dipanggil Sephardic yg hidup bersama muslimin Arab di Iberia dan Mizrahi yg hidup di bumi-bumi Arab seperti Yemen. Kebanyakan Mizrahi telah mmeluk Islam dan menjadi penduduk Palestine. Yahudi Ashkenazi adalah Yahudi jadi-jadian yang tiada kaitan dan hak ke atas Palestine/Jerusalem. Jika dilihat fizikal dan figur mereka tidak kelihatan Semitik seperti bermata hitam dan berambut hitam tapi mereka kebanyakannya bermata biru dan berambut blonde. Lebih kepada european look. Namun mereka yg lebih-lebih menuntut kononnya berhak ke atas Jerusalem sedangkan asal mereka adalah dr Eropah Timur dan Rusia.
  • Bangsa Yahudi telah ditindas sekian lama seperti peristiwa holocaust di Eropah dan 'pogrom' di Rusia. Namun Yahudi mndapat layanan saksama di bawah kerajaan-kerajaan Arab seperti Abbasyd dan Umayyad malah dilantik sebagai menteri dan diberi kebebasan beragama. Di bawah Turki Ottoman, Yahudi beribadat dgn aman bersama muslimin di Kota Jerusalem.
  • Yahudi dan Zionist adalah jauh berbeza. Yahudi adalah ummat beragama spt juga Islam dan Kristian. Namun Zionism adalah fahaman sekular yang bersifat ultra-nationalism yang invasive dan bertentangan dengan ajaran agama-agama Abrahamic. Pengasas Zionism iaitu Theodore Hertzl di akhir hayatnya telah mminta agar perampasan bumi palestin dihentikan namun sudah terlewat.

0 comment... add one now

Anda sangat dialu-alukan untuk komen di blog ini.