WAJARKAH DBKL PASANG PEMBAHAGI BANGKU UNTUK MENGURANGKAN GELANDANGAN?



KUALA LUMPUR, 22 Julai - Foo menghabiskan malam menyelamatkan sisa yang boleh dikitar semula dari timbunan sampah dibuang oleh pemilik kedai di Jalan Tuanku Abdul Rahman di bandar.

Apabila dia berasa penat berjalan sejauh 2KM, beliau sering membaringkan diri untuk tidur di bangku kayu sejuk yang terdiri dari tiga kaki kaki konkrit panjang di sepanjang jalan sehala.

Tetapi Foo memberitahu hari ini bahawa dia terpaksa tidur di atas lantai kaki lima malam tadi kerana Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) telah memasang pembahagi bangku keluli dicat hijau pendarkilau, yang menyekat beliau untuk meluruskan kakinya.

Dia berjalan jauh dengan perasaan yang geram sambil merungut, " Mahu tidur kejap pun, dia tak suka "

Foo adalah antara ribuan orang yang kehilangan tempat tinggal, menganggap jalan-jalan di bandar ini dan lorong-lorong belakang sebagai rumah mereka sejak bertahun-tahun.

Bila mereka pasang itu tak dapat dipastikan, tetapi Dapur Jalanan, dapur sup yang keluar memberi makanan menggunakan kenderaan beroda, perasan melihat bar keluli tersebut malam semalam.

Dalam gambar yang menulis tweet oleh dapur sup, pertubuhan bukan untung berkata, " Mungkin ini hadiah hari raya dari PBT kepada warga miskin kota "

Dapur Jalanan tidak dapat dihubungi untuk mendapatkan komen.

"DBKL berkata mereka akan berjumpa dengan dapur sup yang beroperasi di bandar dalam mesyuarat dewan bandaraya, tetapi ini hanya menunjukkan bahawa tindakan keras itu adalah sangat nyata ... ini adalah satu latihan percubaan oleh DBKL," kata Persatuan Kesedaran Komuniti Selangor (Empower) Presiden Janarthani Arumugam, ketika dihubungi hari ini.

Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor telah memberi ulasan pada 3 Julai yang dapur sup akan dihalang daripada beroperasi dalam zon 2km di pusat bandar sebagai operasi mereka menggalakkan tiada tempat tinggal yang memburukkan imej ibu negara.

Tengku Adnan mengadu bahawa tempat yang dapur sup beroperasi selalu kotor, yang boleh menarik perhatian kutu yang membawa penyakit seperti Leptospirosis, dan denggi.

Tengku Adnan kemudian mengumumkan bahawa larangan tersebut akan ditangguhkan sehingga selepas Hari Raya, iaitu Isnin depan.

Seorang pegawai media DBKL, yang bercakap dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan, mengesahkan bahawa Dewan Bandaraya memasang pembahagi untuk menghalang kehilangan tempat tinggal dari "menganggap bangku seperti katil".

"kamu fikir orang mahu duduk di atas bangku selepas mereka (gelandangan) ayng telah tidur di atas bangku tersebut? Kami buat begini untuk memastikan ia tidak disalahgunakan, "kata pegawai itu ketika dihubungi.

Tetapi Janarthani berkata langkah itu sebab tempat perlindungan untuk gelandangan masih belum mencukupi untuk menampung mereka.

"Saya perhatikan sikap tidak ambil kisah oleh pegawai-pegawai ini," katanya sambil menambah bahawa dengan memasang pembahagi besi "menunjukkan hanya mahu Kuala Lumpur hanya eksklusif dan khas untuk orang-orang kelas tertentu."

Beliau menegaskan bahawa Kementerian Wilayah Persekutuan yang bertanggungjawab bagi bandar itu, telah berjanji untuk menjadualkan dan menganjurkan perjumpaan Dewan Bandaraya dengan kumpulan bukan kerajaan yang menjalankan dapur sup di bandar tersebut sebelum melaksanakan apa-apa langkah-langkah pencegahan.

"Mereka tidak ikhlas, kerana masyarakat sangat bersedia untuk bekerjasama dengan DBKL," kata beliau.

Kementerian itu juga tidak dapat dihubungi untuk mendapatkan komen.

Nota kaki: apa komen korang dengan tindakan DBKL dalam mengawan aktiviti gelandangan..adakah ia wajar dengan cara seperti ini?

0 comment... add one now

Anda sangat dialu-alukan untuk komen di blog ini.